Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan

Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penggunaan teknologi komputer melalui penciptaan koswer dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dilihat dari segi peningkatan pencapaian pelajar melalui satu topik genre iaitu puisi dengan dibandingkan dengan persembahan tradisi dilihat pad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ramli, Rashida
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31143/1/RASHIDA_BINTI_RAMLI.pdf
http://eprints.usm.my/31143/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.31143
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.31143 http://eprints.usm.my/31143/ Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan Ramli, Rashida P98-98.5 Computational linguistics. Natural language processing Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penggunaan teknologi komputer melalui penciptaan koswer dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dilihat dari segi peningkatan pencapaian pelajar melalui satu topik genre iaitu puisi dengan dibandingkan dengan persembahan tradisi dilihat pada dua gaya kognitif. Keduadua persembahan ini telah dijalankan selama satu jam di salah sebuah sekolah luar bandar. Bagi melihat keberkesanan ini dengan lebih terperinci kajian ini teJah dijalankan ke atas pelajar yang berbeza gaya kognitif iaitu pelajar bebas medan dan bersandar medan sebagai pemboleh ubah moderator. Seramai 60 orang pelajar dari Tingkatan Enam Rendah telah dipilih dari sebuah sekolah menengah luar bandar di daerah Larut, Matang, dan Selama, Perak, Malaysia untuk menjalani rawatan dan kmvalan. Peningkatan min sebenar yang dicapai oleh pelajar mewakili pemboleh ubah bersandar. This study is conducted to look into the effects of a multimedia technology package in attaining better achivement in the process of learning a 'poem'. A one-hour lesson was developed in two different types, one a text with multimedia elements and two a text with traditional content. This research has been conducted on field dependent and field independent students as moderator variables. A total of 60 Form Six students from a rural secondary school in Larut Matang and Selama Districts in the state of Perak in Malaysia were chosen for the study. The dependent variable of the study was the mean gain score of students. 2004-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/31143/1/RASHIDA_BINTI_RAMLI.pdf Ramli, Rashida (2004) Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan. Masters thesis, Universiti Sains Malaysia.
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic P98-98.5 Computational linguistics. Natural language processing
spellingShingle P98-98.5 Computational linguistics. Natural language processing
Ramli, Rashida
Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan
description Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penggunaan teknologi komputer melalui penciptaan koswer dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dilihat dari segi peningkatan pencapaian pelajar melalui satu topik genre iaitu puisi dengan dibandingkan dengan persembahan tradisi dilihat pada dua gaya kognitif. Keduadua persembahan ini telah dijalankan selama satu jam di salah sebuah sekolah luar bandar. Bagi melihat keberkesanan ini dengan lebih terperinci kajian ini teJah dijalankan ke atas pelajar yang berbeza gaya kognitif iaitu pelajar bebas medan dan bersandar medan sebagai pemboleh ubah moderator. Seramai 60 orang pelajar dari Tingkatan Enam Rendah telah dipilih dari sebuah sekolah menengah luar bandar di daerah Larut, Matang, dan Selama, Perak, Malaysia untuk menjalani rawatan dan kmvalan. Peningkatan min sebenar yang dicapai oleh pelajar mewakili pemboleh ubah bersandar. This study is conducted to look into the effects of a multimedia technology package in attaining better achivement in the process of learning a 'poem'. A one-hour lesson was developed in two different types, one a text with multimedia elements and two a text with traditional content. This research has been conducted on field dependent and field independent students as moderator variables. A total of 60 Form Six students from a rural secondary school in Larut Matang and Selama Districts in the state of Perak in Malaysia were chosen for the study. The dependent variable of the study was the mean gain score of students.
format Thesis
author Ramli, Rashida
author_facet Ramli, Rashida
author_sort Ramli, Rashida
title Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan
title_short Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan
title_full Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan
title_fullStr Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan
title_full_unstemmed Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan
title_sort keberkesananpenggunaanteknologi multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan melayu: satu kajian bandingan
publishDate 2004
url http://eprints.usm.my/31143/1/RASHIDA_BINTI_RAMLI.pdf
http://eprints.usm.my/31143/
_version_ 1643707312352788480
score 13.188404