Keberkesananpenggunaanteknologi Multimedia Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Kesusasteraan Melayu: Satu Kajian Bandingan

Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penggunaan teknologi komputer melalui penciptaan koswer dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dilihat dari segi peningkatan pencapaian pelajar melalui satu topik genre iaitu puisi dengan dibandingkan dengan persembahan tradisi dilihat pad...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ramli, Rashida
Format: Thesis
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/31143/1/RASHIDA_BINTI_RAMLI.pdf
http://eprints.usm.my/31143/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk melihat kesan penggunaan teknologi komputer melalui penciptaan koswer dalam pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dilihat dari segi peningkatan pencapaian pelajar melalui satu topik genre iaitu puisi dengan dibandingkan dengan persembahan tradisi dilihat pada dua gaya kognitif. Keduadua persembahan ini telah dijalankan selama satu jam di salah sebuah sekolah luar bandar. Bagi melihat keberkesanan ini dengan lebih terperinci kajian ini teJah dijalankan ke atas pelajar yang berbeza gaya kognitif iaitu pelajar bebas medan dan bersandar medan sebagai pemboleh ubah moderator. Seramai 60 orang pelajar dari Tingkatan Enam Rendah telah dipilih dari sebuah sekolah menengah luar bandar di daerah Larut, Matang, dan Selama, Perak, Malaysia untuk menjalani rawatan dan kmvalan. Peningkatan min sebenar yang dicapai oleh pelajar mewakili pemboleh ubah bersandar. This study is conducted to look into the effects of a multimedia technology package in attaining better achivement in the process of learning a 'poem'. A one-hour lesson was developed in two different types, one a text with multimedia elements and two a text with traditional content. This research has been conducted on field dependent and field independent students as moderator variables. A total of 60 Form Six students from a rural secondary school in Larut Matang and Selama Districts in the state of Perak in Malaysia were chosen for the study. The dependent variable of the study was the mean gain score of students.