Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf http://eprints.usm.my/28203/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.usm.eprints.28203 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.usm.eprints.28203 http://eprints.usm.my/28203/ Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi Majid, Ahmad Zuhairi Abdul NX1-820 Arts in general Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang di pusat-pusat perkhidmatan kereta buatan Malaysia. Satu kecemerlangan aktiviti selepas jualan bagi kemudahan pelanggan dan kepuasan adalah yang utama. Menurut Pine dan Gilmore (1999) sebelum ini terdapat perubahan ekonomi seperti ekonomi industri dan ekonomi perkhidmatan sejak dua abad yang lalu. Peralihan ini telah gagal untuk membawa perkembangan nilai ekonomi kepada yang tertinggi. Mereka menyatakan bahawa hari ini kita mempunyai penawaran baru dalam ekonomi iaitu 'ekonomi pengalaman'. Ekonomi perkhidmatan ialah apabila seseorang membeli satu set aktiviti tidak ketara yang dijalankan bagi pihaknya. Tetapi, apabila seseorang membeli pengalaman, mereka akan membayar untuk menghabiskan masa menikmati siri peristiwa sebagai kenangan yang dipersembahan secara peribadi. Dua perkara untuk diambil perhatian di sini ialah menjual perkhidmatan atau menjual pengalaman. Kedua-duanya adalah dari kategori perniagaan perkhidmatan. 2012-10 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf Majid, Ahmad Zuhairi Abdul (2012) Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi. In: Persidangan Serantau Kearifan Tempatan 2012, 15-16 Oktober 2012, Pulau Jerejak Rainforest Resort, Pulau Pinang. (Submitted) |
institution |
Universiti Sains Malaysia |
building |
Hamzah Sendut Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Sains Malaysia |
content_source |
USM Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.usm.my/ |
language |
English |
topic |
NX1-820 Arts in general |
spellingShingle |
NX1-820 Arts in general Majid, Ahmad Zuhairi Abdul Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi |
description |
Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang di pusat-pusat perkhidmatan kereta buatan Malaysia. Satu kecemerlangan aktiviti selepas jualan bagi kemudahan pelanggan dan kepuasan adalah yang utama. Menurut Pine dan Gilmore (1999) sebelum ini terdapat perubahan ekonomi seperti ekonomi industri dan ekonomi perkhidmatan sejak dua abad yang lalu. Peralihan ini telah gagal untuk membawa perkembangan nilai ekonomi kepada yang tertinggi. Mereka menyatakan bahawa hari ini kita mempunyai penawaran baru dalam ekonomi iaitu 'ekonomi pengalaman'. Ekonomi perkhidmatan ialah apabila seseorang membeli satu set aktiviti tidak ketara yang dijalankan bagi pihaknya. Tetapi, apabila seseorang membeli pengalaman, mereka akan membayar untuk menghabiskan masa menikmati siri peristiwa sebagai kenangan yang dipersembahan secara peribadi. Dua perkara untuk diambil perhatian di sini ialah menjual perkhidmatan atau menjual pengalaman. Kedua-duanya adalah dari kategori perniagaan perkhidmatan. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Majid, Ahmad Zuhairi Abdul |
author_facet |
Majid, Ahmad Zuhairi Abdul |
author_sort |
Majid, Ahmad Zuhairi Abdul |
title |
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi |
title_short |
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi |
title_full |
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi |
title_fullStr |
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi |
title_full_unstemmed |
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi |
title_sort |
perancangan dan strategi kaedah reka bentuk perkhidmatan berinovasi |
publishDate |
2012 |
url |
http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf http://eprints.usm.my/28203/ |
_version_ |
1662755705936936960 |
score |
13.209306 |