Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi

Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf
http://eprints.usm.my/28203/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usm.eprints.28203
record_format eprints
spelling my.usm.eprints.28203 http://eprints.usm.my/28203/ Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi Majid, Ahmad Zuhairi Abdul NX1-820 Arts in general Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang di pusat-pusat perkhidmatan kereta buatan Malaysia. Satu kecemerlangan aktiviti selepas jualan bagi kemudahan pelanggan dan kepuasan adalah yang utama. Menurut Pine dan Gilmore (1999) sebelum ini terdapat perubahan ekonomi seperti ekonomi industri dan ekonomi perkhidmatan sejak dua abad yang lalu. Peralihan ini telah gagal untuk membawa perkembangan nilai ekonomi kepada yang tertinggi. Mereka menyatakan bahawa hari ini kita mempunyai penawaran baru dalam ekonomi iaitu 'ekonomi pengalaman'. Ekonomi perkhidmatan ialah apabila seseorang membeli satu set aktiviti tidak ketara yang dijalankan bagi pihaknya. Tetapi, apabila seseorang membeli pengalaman, mereka akan membayar untuk menghabiskan masa menikmati siri peristiwa sebagai kenangan yang dipersembahan secara peribadi. Dua perkara untuk diambil perhatian di sini ialah menjual perkhidmatan atau menjual pengalaman. Kedua-duanya adalah dari kategori perniagaan perkhidmatan. 2012-10 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf Majid, Ahmad Zuhairi Abdul (2012) Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi. In: Persidangan Serantau Kearifan Tempatan 2012, 15-16 Oktober 2012, Pulau Jerejak Rainforest Resort, Pulau Pinang. (Submitted)
institution Universiti Sains Malaysia
building Hamzah Sendut Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Sains Malaysia
content_source USM Institutional Repository
url_provider http://eprints.usm.my/
language English
topic NX1-820 Arts in general
spellingShingle NX1-820 Arts in general
Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
description Kajian ini membawa erti bahawa penulis cuba untuk menubuhkan prinsip dan kaedah sebelum terhasilnya satu strategi baru dalam mereka bentuk perkhidmatan yang berinovasi di Malaysia. Kajian kes akan memberi tumpuan kepada cara yang strategik dalam menghasilkan reka bentuk perkhidmatan yang cemerlang di pusat-pusat perkhidmatan kereta buatan Malaysia. Satu kecemerlangan aktiviti selepas jualan bagi kemudahan pelanggan dan kepuasan adalah yang utama. Menurut Pine dan Gilmore (1999) sebelum ini terdapat perubahan ekonomi seperti ekonomi industri dan ekonomi perkhidmatan sejak dua abad yang lalu. Peralihan ini telah gagal untuk membawa perkembangan nilai ekonomi kepada yang tertinggi. Mereka menyatakan bahawa hari ini kita mempunyai penawaran baru dalam ekonomi iaitu 'ekonomi pengalaman'. Ekonomi perkhidmatan ialah apabila seseorang membeli satu set aktiviti tidak ketara yang dijalankan bagi pihaknya. Tetapi, apabila seseorang membeli pengalaman, mereka akan membayar untuk menghabiskan masa menikmati siri peristiwa sebagai kenangan yang dipersembahan secara peribadi. Dua perkara untuk diambil perhatian di sini ialah menjual perkhidmatan atau menjual pengalaman. Kedua-duanya adalah dari kategori perniagaan perkhidmatan.
format Conference or Workshop Item
author Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
author_facet Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
author_sort Majid, Ahmad Zuhairi Abdul
title Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_short Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_full Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_fullStr Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_full_unstemmed Perancangan dan Strategi Kaedah Reka Bentuk Perkhidmatan Berinovasi
title_sort perancangan dan strategi kaedah reka bentuk perkhidmatan berinovasi
publishDate 2012
url http://eprints.usm.my/28203/1/full_Merekayasa_2012KearifanTempatan_4Sept12.pdf
http://eprints.usm.my/28203/
_version_ 1662755705936936960
score 13.209306