Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm

Pendidikan Islam' (PI) dikategorikan sebagai salah satu daripada mata pelajaran teras yang wajib dipelajari oleh semua pelajar Islam di peringkat menengah bagi sekolah harian biasa di Malaysia dengan terlaksananya Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada 1989. Mulai 2012, Pentaksiran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim', Norhasnira binti, Abd Kadir, Dr. Kauthar binti
Format: Conference Paper
Language:Burmese
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/9419
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.usim-9419
record_format dspace
spelling my.usim-94192017-02-16T12:30:35Z Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm Ibrahim', Norhasnira binti Abd Kadir, Dr. Kauthar binti Analisis hadis buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua KBSM PBS, Pendidikan Islam' (PI) dikategorikan sebagai salah satu daripada mata pelajaran teras yang wajib dipelajari oleh semua pelajar Islam di peringkat menengah bagi sekolah harian biasa di Malaysia dengan terlaksananya Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada 1989. Mulai 2012, Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi peringkat menengah rendah mula dilaksanakan terhadap mata pelajaran PI. Di antara objektif kurikulum Pendidikan Islam yang telah digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ialah pelajar dapat memahami maksud beberapa ayat al-Quran dan hadis yang dipelajari serta menghayati pengajarannya sebagai sumber hukum dan panduan mukmin. Kajian ini dijalankan untuk menganalisis dan mengenalpasti status setiap hadis di dalam buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua KBSM memandangkan masih ramai di kalangan murid, guru dan masyarakat umum yang terlepas pandang atau tidak menyedari tentang penyebaran hadis palsu di dalam sukatan pelajaran di peringkat sekolah menengah tempatan yang pastinya akan mernberikan irnpak negatif terhadap pegangan akidah umat Islam di Malaysia. Daripada analisis yang dijalankan, sejumlah 49 buah hadis telah dimuatkan di dalam buku teks ini sebagai dalil dan sokongan terhadap fakta yang telah dihuraikan. Kajian ini menghasilkan dapatan bahawa hadis yang dimuatkan adalah terdiri daripada hadis sahih, hasan suhih, hasan sahih gharib, da'if dan juga mawdu' (palsu). 2015-09-17T04:02:54Z 2015-09-17T04:02:54Z 2014-04 Conference Paper http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/9419 my
institution Universiti Sains Islam Malaysia
building USIM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universit Sains Islam i Malaysia
content_source USIM Institutional Repository
url_provider http://ddms.usim.edu.my/
language Burmese
topic Analisis hadis
buku teks
Pendidikan Islam
Tingkatan Dua
KBSM
PBS,
spellingShingle Analisis hadis
buku teks
Pendidikan Islam
Tingkatan Dua
KBSM
PBS,
Ibrahim', Norhasnira binti
Abd Kadir, Dr. Kauthar binti
Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
description Pendidikan Islam' (PI) dikategorikan sebagai salah satu daripada mata pelajaran teras yang wajib dipelajari oleh semua pelajar Islam di peringkat menengah bagi sekolah harian biasa di Malaysia dengan terlaksananya Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada 1989. Mulai 2012, Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi peringkat menengah rendah mula dilaksanakan terhadap mata pelajaran PI. Di antara objektif kurikulum Pendidikan Islam yang telah digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ialah pelajar dapat memahami maksud beberapa ayat al-Quran dan hadis yang dipelajari serta menghayati pengajarannya sebagai sumber hukum dan panduan mukmin. Kajian ini dijalankan untuk menganalisis dan mengenalpasti status setiap hadis di dalam buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua KBSM memandangkan masih ramai di kalangan murid, guru dan masyarakat umum yang terlepas pandang atau tidak menyedari tentang penyebaran hadis palsu di dalam sukatan pelajaran di peringkat sekolah menengah tempatan yang pastinya akan mernberikan irnpak negatif terhadap pegangan akidah umat Islam di Malaysia. Daripada analisis yang dijalankan, sejumlah 49 buah hadis telah dimuatkan di dalam buku teks ini sebagai dalil dan sokongan terhadap fakta yang telah dihuraikan. Kajian ini menghasilkan dapatan bahawa hadis yang dimuatkan adalah terdiri daripada hadis sahih, hasan suhih, hasan sahih gharib, da'if dan juga mawdu' (palsu).
format Conference Paper
author Ibrahim', Norhasnira binti
Abd Kadir, Dr. Kauthar binti
author_facet Ibrahim', Norhasnira binti
Abd Kadir, Dr. Kauthar binti
author_sort Ibrahim', Norhasnira binti
title Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
title_short Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
title_full Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
title_fullStr Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
title_full_unstemmed Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
title_sort analisis status hadis dalam buku teks pendidikan islam tingkatan dua kbsm
publishDate 2015
url http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/9419
_version_ 1645152612274667520
score 13.188404