Analisis Status Hadis Dalam Buku Teks Pendidikan Islam Tingkatan Dua Kbsm
Pendidikan Islam' (PI) dikategorikan sebagai salah satu daripada mata pelajaran teras yang wajib dipelajari oleh semua pelajar Islam di peringkat menengah bagi sekolah harian biasa di Malaysia dengan terlaksananya Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada 1989. Mulai 2012, Pentaksiran...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference Paper |
Language: | Burmese |
Published: |
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ddms.usim.edu.my/handle/123456789/9419 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Pendidikan Islam' (PI) dikategorikan sebagai salah satu daripada mata pelajaran
teras yang wajib dipelajari oleh semua pelajar Islam di peringkat menengah bagi
sekolah harian biasa di Malaysia dengan terlaksananya Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM) pada 1989. Mulai 2012, Pentaksiran Berasaskan Sekolah
(PBS) bagi peringkat menengah rendah mula dilaksanakan terhadap mata pelajaran
PI. Di antara objektif kurikulum Pendidikan Islam yang telah digariskan oleh
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ialah pelajar dapat memahami maksud
beberapa ayat al-Quran dan hadis yang dipelajari serta menghayati pengajarannya
sebagai sumber hukum dan panduan mukmin. Kajian ini dijalankan untuk
menganalisis dan mengenalpasti status setiap hadis di dalam buku teks Pendidikan
Islam Tingkatan Dua KBSM memandangkan masih ramai di kalangan murid, guru
dan masyarakat umum yang terlepas pandang atau tidak menyedari tentang
penyebaran hadis palsu di dalam sukatan pelajaran di peringkat sekolah menengah
tempatan yang pastinya akan mernberikan irnpak negatif terhadap pegangan akidah
umat Islam di Malaysia. Daripada analisis yang dijalankan, sejumlah 49 buah hadis
telah dimuatkan di dalam buku teks ini sebagai dalil dan sokongan terhadap fakta
yang telah dihuraikan. Kajian ini menghasilkan dapatan bahawa hadis yang
dimuatkan adalah terdiri daripada hadis sahih, hasan suhih, hasan sahih gharib, da'if
dan juga mawdu' (palsu). |
---|