Peranan Kaunselor Sekolah dan Masalah Keruntuhan Moral Pelajar
Dewasa ini, banyak masalah disiplin yang melanda pelajar-pelajar sekolah. Selain daripada masalah penyalahgunaan dadah, masalahmasalah sosial yang lain seperti lepak, bohsia, seks di luar perkahwinan dan HIV/AIDS merupakan masalah-masalah yang semakin berleluasa berlaku di kalangan pelajar-pelaj...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Burmese |
Published: |
2010
|
Online Access: | http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/2730 http://hdl.handle.net/123456789/2730 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Dewasa ini, banyak masalah disiplin yang melanda pelajar-pelajar
sekolah. Selain daripada masalah penyalahgunaan dadah, masalahmasalah
sosial yang lain seperti lepak, bohsia, seks di luar
perkahwinan dan HIV/AIDS merupakan masalah-masalah yang semakin
berleluasa berlaku di kalangan pelajar-pelajar sekolah. Di antara tahun 1990
hingga 1996, sejumlah 4,045 remaja lelaki dan 166 remaja perempuan di
antara umur 13 hingga 16 tahun didapati telah melakukan kesalahan
juvenile. (New Straits Times, 1998). Suradi Salim (1993) menjelaskan masalah
keruntuhan moral di kalangan pelajar memerlukan perhatian yang serius dan
satu perancangan yang teliti haruslah dilakukan oleh pihak sekolah dalam
menangani masalah ini. Qdak dapat dinafikan perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling melalui k W ~ . ~ . r e k o l adihk atakan dapat membantu
mengurangkan masalah keruntuhanzoiil dan disiplin di kalangan pelajar. |
---|