Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk
Tujuan kajian ini ialah untuk menilai keberkesanan pelaksanaan program Kemahiran Hidup berdasarkan model penilaian KIPP (Konteks, Input, Proses dan Produk) oleh Stufflebeam (1971). Dalam kajian ini, keberkesanan pelaksanaan Kemahiran Hidup dinilai dari segi (1) dimensi konteks (kerelevanan objek...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
1999
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9156/1/FPP_1999_45_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9156/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.9156 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.91562011-01-11T02:43:06Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9156/ Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk Yahaya, Azizi Tujuan kajian ini ialah untuk menilai keberkesanan pelaksanaan program Kemahiran Hidup berdasarkan model penilaian KIPP (Konteks, Input, Proses dan Produk) oleh Stufflebeam (1971). Dalam kajian ini, keberkesanan pelaksanaan Kemahiran Hidup dinilai dari segi (1) dimensi konteks (kerelevanan objektif Kemahiran Hidup dengan Falsafah Pendidikan Negara, permasalahan sebelum pelaksanaan Kemahiran Hidup dan sikap dan kesediaan guru terhadap perubahan dalam Kemahiran Hidup); (2) dimensi input (keyakinan guru mengajar, kemahiran dan pengetahuan guru, peralatan, bengkel, kemudahan, jadual waktu, peruntukan kewangan, latihan dan sokongan pengetua); (3) dimensi proses (strategi pengajaran dan pembelajaran guru-guru Kemahiran Hidup, dan cara guru menilai kerja-keIja projek pelajar); dan (4) dimensi produk (hasil perubahan sikap pelajar, pencapaian dan objektif Kemahiran Hidup). Soalselidik digunakan untuk tujuan kajian ini dan dibentuk berdasarkan model KIPP oleh Stufflebeam. Soalselidik diedarkan melalui pos dan juga die dar sendiri oleh penyelidik di Selangor, N.Sembilan, Kelantan, Pulau Pinang dan Johor. Seramai 250 orang guru dan 150 pelajar menjadi responden dalam kajian. Kebolehpercayaan soalselidik berdasarkan kepada setiap dimensi yang terdapat dalam model KIPP ialah melebehi daripada 0.7. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk tujuan kajian ini. 1999-01 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9156/1/FPP_1999_45_A.pdf Yahaya, Azizi (1999) Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk. PhD thesis, Universiti Putra Malaysia. Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
description |
Tujuan kajian ini ialah untuk menilai keberkesanan pelaksanaan
program Kemahiran Hidup berdasarkan model penilaian KIPP (Konteks,
Input, Proses dan Produk) oleh Stufflebeam (1971).
Dalam kajian ini, keberkesanan pelaksanaan Kemahiran Hidup
dinilai dari segi (1) dimensi konteks (kerelevanan objektif Kemahiran Hidup
dengan Falsafah Pendidikan Negara, permasalahan sebelum pelaksanaan
Kemahiran Hidup dan sikap dan kesediaan guru terhadap perubahan
dalam Kemahiran Hidup); (2) dimensi input (keyakinan guru mengajar,
kemahiran dan pengetahuan guru, peralatan, bengkel, kemudahan, jadual
waktu, peruntukan kewangan, latihan dan sokongan pengetua); (3) dimensi
proses (strategi pengajaran dan pembelajaran guru-guru Kemahiran Hidup, dan cara guru menilai kerja-keIja projek pelajar); dan (4) dimensi produk
(hasil perubahan sikap pelajar, pencapaian dan objektif Kemahiran Hidup).
Soalselidik digunakan untuk tujuan kajian ini dan dibentuk
berdasarkan model KIPP oleh Stufflebeam. Soalselidik diedarkan melalui pos
dan juga die dar sendiri oleh penyelidik di Selangor, N.Sembilan, Kelantan,
Pulau Pinang dan Johor. Seramai 250 orang guru dan 150 pelajar menjadi
responden dalam kajian. Kebolehpercayaan soalselidik berdasarkan kepada
setiap dimensi yang terdapat dalam model KIPP ialah melebehi daripada 0.7.
Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai
digunakan untuk tujuan kajian ini. |
format |
Thesis |
author |
Yahaya, Azizi |
spellingShingle |
Yahaya, Azizi Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk |
author_facet |
Yahaya, Azizi |
author_sort |
Yahaya, Azizi |
title |
Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk |
title_short |
Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk |
title_full |
Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk |
title_fullStr |
Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Pelaksanaan Program Kemahiran Hidup di Sekolah-Sekolah Menengah di Malaysia Berdasarkan Model Penilaian Konteks, Input, Proses dan Produk |
title_sort |
keberkesanan pelaksanaan program kemahiran hidup di sekolah-sekolah menengah di malaysia berdasarkan model penilaian konteks, input, proses dan produk |
publishDate |
1999 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9156/1/FPP_1999_45_A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9156/ |
_version_ |
1643824227378266112 |
score |
13.214268 |