Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia

Kajian ini memfokuskan pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Kajian ini adalah bertujuan untuk mencapai objektif mengenal pasti tahap penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia, menjelaskan keberkesanan penggunaan peta minda dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kanak-ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nasuka, Anida
Format: Thesis
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/1/FBMK%202015%2083%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.91228
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.912282021-11-03T04:30:34Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/ Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia Nasuka, Anida Kajian ini memfokuskan pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Kajian ini adalah bertujuan untuk mencapai objektif mengenal pasti tahap penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia, menjelaskan keberkesanan penggunaan peta minda dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia serta membina perisian peta minda dalam membuntu penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah tinjauan lapangan. Teori Sindrorn Disleksia oleh Levinson (1994) dan Model ADDIE oleh Rosset (1987) diaplikasikan dalam kajian ini. Sampel kajian yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada 10 orang kanak-kanak disleksia yang sedang menjalani latihan di Pusat Pembelajaran Khas Disleksia Ampang. Instrumen kajian ini terdiri daripada empat set soalan ujian penulisan Karangan pra dan pasca. Pendekatan penyelidikan kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis melalui kajian deskriptif dan kajian inferensi Ujian-t Pengukuran Berulangan dengan menggunakan program Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keputusan Ujian-t bagi keempat-empat ujian pra-pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian menunjukkan keputusan yang signifikan (t = -4.385, df= 9, P < .05; t = -5.511, df= 9, p < .05; t = - 5.659, df= 9, P < .05; 1= -5.511, df= 9, p < .05). Nilai min bagi keempat-empat ujian pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian juga menunjukkan peningkatan (5.7 > 3.8; 6.1 > 4.3; 6.3 > 4.1, 6.3 > 4.4). Hal ini menunjukkan keberkesanan penggunaan pemetaan minda dalam kalangan kanak-kanak disleksia. Konklusinya, pengaplikasian pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia amat digalakkan. 2015-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/1/FBMK%202015%2083%20IR.pdf Nasuka, Anida (2015) Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Dyslexic children - Education Language disorders
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
topic Dyslexic children - Education
Language disorders
spellingShingle Dyslexic children - Education
Language disorders
Nasuka, Anida
Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
description Kajian ini memfokuskan pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia. Kajian ini adalah bertujuan untuk mencapai objektif mengenal pasti tahap penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia, menjelaskan keberkesanan penggunaan peta minda dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia serta membina perisian peta minda dalam membuntu penguasaan bahasa Melayu kanak-kanak disleksia. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini ialah kaedah tinjauan lapangan. Teori Sindrorn Disleksia oleh Levinson (1994) dan Model ADDIE oleh Rosset (1987) diaplikasikan dalam kajian ini. Sampel kajian yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada 10 orang kanak-kanak disleksia yang sedang menjalani latihan di Pusat Pembelajaran Khas Disleksia Ampang. Instrumen kajian ini terdiri daripada empat set soalan ujian penulisan Karangan pra dan pasca. Pendekatan penyelidikan kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini. Data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis melalui kajian deskriptif dan kajian inferensi Ujian-t Pengukuran Berulangan dengan menggunakan program Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 22. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keputusan Ujian-t bagi keempat-empat ujian pra-pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian menunjukkan keputusan yang signifikan (t = -4.385, df= 9, P < .05; t = -5.511, df= 9, p < .05; t = - 5.659, df= 9, P < .05; 1= -5.511, df= 9, p < .05). Nilai min bagi keempat-empat ujian pasca yang dijalankan terhadap sampel kajian juga menunjukkan peningkatan (5.7 > 3.8; 6.1 > 4.3; 6.3 > 4.1, 6.3 > 4.4). Hal ini menunjukkan keberkesanan penggunaan pemetaan minda dalam kalangan kanak-kanak disleksia. Konklusinya, pengaplikasian pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia amat digalakkan.
format Thesis
author Nasuka, Anida
author_facet Nasuka, Anida
author_sort Nasuka, Anida
title Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_short Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_full Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_fullStr Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_full_unstemmed Pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
title_sort pemetaan minda dalam pembelajaran kanak-kanak disleksia
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/1/FBMK%202015%2083%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/91228/
_version_ 1717095430040322048
score 13.19449