Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM

Kajian ini bertujuan untuk menentu dan membandingkan tahap kebolehbacaan buku-buku teks Bahasa Malaysia, Tingkatan Satu, dengan menggunakan Formula Khadijah Rohani (1982) dan Prosedur Kloz. Kajian ini juga melihat perbezaan tahap kebolehbacaan buku teks Bahasa Malaysia Teras dengan buku-buku tek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hashim, Jasimah
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1998
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9060/1/FPP_1998_64_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9060/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.9060
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.90602011-07-27T04:08:50Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9060/ Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM Hashim, Jasimah Kajian ini bertujuan untuk menentu dan membandingkan tahap kebolehbacaan buku-buku teks Bahasa Malaysia, Tingkatan Satu, dengan menggunakan Formula Khadijah Rohani (1982) dan Prosedur Kloz. Kajian ini juga melihat perbezaan tahap kebolehbacaan buku teks Bahasa Malaysia Teras dengan buku-buku teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu yang lain dengan menggunakan Prosedur Kloz. Reka bentuk kajian ini ialah tinjauan deskriptif dan analisis kandungan. Bagi menentukan tahap kebolehbacaan buku-buku teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu, dua kaedah digunakan iaitu Formula Kebolehbacaan Khadijah Roham (1982) dan Prosedur Kloz Kedua-dua kaedah ini, mengambil tiga petikan yang sama pada setiap Judul buku teks iaitu pada bahagaian permulaan, pertengahan dan akhir Sampel kajian ini terdiri daripada 30 orang pelajar Tingkatan Satu, Sekolah Tinggi Muar yang menduduki Ujian Kloz dan skala Anderson berdasarkan skor peratusan digunakan untuk menentukan tahap kebolehbacaan buku-buku teks tersebut Data yang diperoleh daripada Ujian Kloz ini juga dianalisis dengan menggunakan ujian t bersandar bagt menunjukkan perbandingan tahap kebolehbacaan antara dua buah buku teks tersebut. 1998-05 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9060/1/FPP_1998_64_A.pdf Hashim, Jasimah (1998) Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Kajian ini bertujuan untuk menentu dan membandingkan tahap kebolehbacaan buku-buku teks Bahasa Malaysia, Tingkatan Satu, dengan menggunakan Formula Khadijah Rohani (1982) dan Prosedur Kloz. Kajian ini juga melihat perbezaan tahap kebolehbacaan buku teks Bahasa Malaysia Teras dengan buku-buku teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu yang lain dengan menggunakan Prosedur Kloz. Reka bentuk kajian ini ialah tinjauan deskriptif dan analisis kandungan. Bagi menentukan tahap kebolehbacaan buku-buku teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu, dua kaedah digunakan iaitu Formula Kebolehbacaan Khadijah Roham (1982) dan Prosedur Kloz Kedua-dua kaedah ini, mengambil tiga petikan yang sama pada setiap Judul buku teks iaitu pada bahagaian permulaan, pertengahan dan akhir Sampel kajian ini terdiri daripada 30 orang pelajar Tingkatan Satu, Sekolah Tinggi Muar yang menduduki Ujian Kloz dan skala Anderson berdasarkan skor peratusan digunakan untuk menentukan tahap kebolehbacaan buku-buku teks tersebut Data yang diperoleh daripada Ujian Kloz ini juga dianalisis dengan menggunakan ujian t bersandar bagt menunjukkan perbandingan tahap kebolehbacaan antara dua buah buku teks tersebut.
format Project Paper Report
author Hashim, Jasimah
spellingShingle Hashim, Jasimah
Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM
author_facet Hashim, Jasimah
author_sort Hashim, Jasimah
title Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM
title_short Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM
title_full Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM
title_fullStr Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM
title_full_unstemmed Menilai Tahap Kebolehbacaan Buku-Buku Teks Bahasa Malaysia Tingkatan Satu KBSM
title_sort menilai tahap kebolehbacaan buku-buku teks bahasa malaysia tingkatan satu kbsm
publishDate 1998
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9060/1/FPP_1998_64_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9060/
_version_ 1643824200736047104
score 13.214268