Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat

Kajian ini bertujuan melihat pola-pola sintaksis dalam penulisan karangan di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan IV di Sekolah Menengah Kebangsaan Puchong , Selangor Darul Ehsan. Pola-pola sintaksis yang dikaji melibatkan jenis, ragam dan binaan ayat yang dianalisis dari segi kekerapan penggunaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Awang
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1998
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9026/1/FPP_1998_41_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9026/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.9026
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.90262011-07-26T04:37:52Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9026/ Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat Ismail, Awang Kajian ini bertujuan melihat pola-pola sintaksis dalam penulisan karangan di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan IV di Sekolah Menengah Kebangsaan Puchong , Selangor Darul Ehsan. Pola-pola sintaksis yang dikaji melibatkan jenis, ragam dan binaan ayat yang dianalisis dari segi kekerapan penggunaan dan perbezaannya berdasarkan aliran, jantina dan keturunan pelajar. Kaedah kajian deskriptif digunakan dalam kajian ini. Daripada populasi 425 orang pelajar, seramai 100 orang telah dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian diperoleh dengan menganalisis sebanyak 2099 ayat yang ditulis oleh sampel kajian. Penganalisisan data bertujuan memperoleh tabu ran kekerapan dan peratus penggunaan ayat bagi menentukan sama ada pelajar menggunakan pola ayat yang beragam atau bertumpu kepada satu pola ayat tertentu sahaja. Selain itu, data juga dianalisis dengan menggunakan ujian khi-kuasa dua bagi menentukan wujud atau tidak perbezaan antara jenis, ragam dan binaan ayat dengan latar belakang aliran, jantina dan keturu nan sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari segi jenis ayat, wujud pola penggunaaan yang hanya bertumpu kepada ayat penyata. Pelajar kurang menggunakan jenis-jenis ayat tanya, seruan dan perintah. Dari segi ragam ayat, peratusan penggunaan ayat aktif ialah sebanyak 80.88%, manakala peratusan ayat pasif hanya sebanyak 19.12% sahaja. Berdasarkan binaan ayat pula, dapatan kajian menunjukkan penggunaan ayat-ayat adalah lebih beragam. Binaan ayat majmuk campuran paling kerap digunakan, iaitu sebanyak 50.69%, diikuti ayat majmuk gabungan sebanyak 15.25%, ayat majmuk pancangan keterangan sebanyak 15.91%, ayat majmuk pancangan relatif sebanyak 11.53%, ayat tunggal 5.05% dan ayat majmuk pancangan kompremen hanya 1.57%. Berdasarkan pengujian khi-kuasa dua, didapati penggunaan jenis-jenis ayat antara pelajar aliran sains tulen dengan aliran sains kemasyarakatan, antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dan antara pelajar Melayu dengan pelajar bukan Melayu tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dari sudut kekerapan penggunaannya. 1998 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9026/1/FPP_1998_41_A.pdf Ismail, Awang (1998) Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Kajian ini bertujuan melihat pola-pola sintaksis dalam penulisan karangan di kalangan pelajar-pelajar Tingkatan IV di Sekolah Menengah Kebangsaan Puchong , Selangor Darul Ehsan. Pola-pola sintaksis yang dikaji melibatkan jenis, ragam dan binaan ayat yang dianalisis dari segi kekerapan penggunaan dan perbezaannya berdasarkan aliran, jantina dan keturunan pelajar. Kaedah kajian deskriptif digunakan dalam kajian ini. Daripada populasi 425 orang pelajar, seramai 100 orang telah dipilih sebagai sampel kajian. Data kajian diperoleh dengan menganalisis sebanyak 2099 ayat yang ditulis oleh sampel kajian. Penganalisisan data bertujuan memperoleh tabu ran kekerapan dan peratus penggunaan ayat bagi menentukan sama ada pelajar menggunakan pola ayat yang beragam atau bertumpu kepada satu pola ayat tertentu sahaja. Selain itu, data juga dianalisis dengan menggunakan ujian khi-kuasa dua bagi menentukan wujud atau tidak perbezaan antara jenis, ragam dan binaan ayat dengan latar belakang aliran, jantina dan keturu nan sampel. Dapatan kajian menunjukkan bahawa dari segi jenis ayat, wujud pola penggunaaan yang hanya bertumpu kepada ayat penyata. Pelajar kurang menggunakan jenis-jenis ayat tanya, seruan dan perintah. Dari segi ragam ayat, peratusan penggunaan ayat aktif ialah sebanyak 80.88%, manakala peratusan ayat pasif hanya sebanyak 19.12% sahaja. Berdasarkan binaan ayat pula, dapatan kajian menunjukkan penggunaan ayat-ayat adalah lebih beragam. Binaan ayat majmuk campuran paling kerap digunakan, iaitu sebanyak 50.69%, diikuti ayat majmuk gabungan sebanyak 15.25%, ayat majmuk pancangan keterangan sebanyak 15.91%, ayat majmuk pancangan relatif sebanyak 11.53%, ayat tunggal 5.05% dan ayat majmuk pancangan kompremen hanya 1.57%. Berdasarkan pengujian khi-kuasa dua, didapati penggunaan jenis-jenis ayat antara pelajar aliran sains tulen dengan aliran sains kemasyarakatan, antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dan antara pelajar Melayu dengan pelajar bukan Melayu tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan dari sudut kekerapan penggunaannya.
format Project Paper Report
author Ismail, Awang
spellingShingle Ismail, Awang
Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat
author_facet Ismail, Awang
author_sort Ismail, Awang
title Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat
title_short Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat
title_full Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat
title_fullStr Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Analisis Pola-Pola Sintaksis dalam Penulisan Karangan di Kalangan Pelajar Tingkatan Empat
title_sort analisis pola-pola sintaksis dalam penulisan karangan di kalangan pelajar tingkatan empat
publishDate 1998
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9026/1/FPP_1998_41_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9026/
_version_ 1643824190615191552
score 13.2014675