Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun

Di Malaysia, kaedah pengiraan secara Teori Jari berasaskan konsep pengiraan sempoa masih merupakan satu pendekatan bam dalam pengajaran aritmatik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan pencapaian aritmatik antara dua kumpulan rawatan dan kawalan bagi kanak-kanak berumur antara 6 hin...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Heah, Swee Ching
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 1997
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/1/FEM_1997_6_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.8208
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.82082010-10-22T07:18:43Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/ Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun Heah, Swee Ching Di Malaysia, kaedah pengiraan secara Teori Jari berasaskan konsep pengiraan sempoa masih merupakan satu pendekatan bam dalam pengajaran aritmatik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan pencapaian aritmatik antara dua kumpulan rawatan dan kawalan bagi kanak-kanak berumur antara 6 hingga 12 tahun. Kajian ini merupakan satu kajian eksperimen "Quasi". Bilangan responden bagi kumpulan rawatan dan kawalan adalah masing-masing 20 orang. Kesemua pasangan responden daripada dua kumpulan rawatan dan kawalan ini sarna dari segi umur, tahap dan pencapaian mata pelajaran matematik terkini. Tiga perkara diuji dalam kajian ini, iaitu ketepatan pengiraan, kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terbadap angka Semua data telah dianalisis dengan Ujian-t dan khi-kuasa dua X2- Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan dalam skor ujian ketepatan pengiraan, kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terhadap angka bagi murid-murid antara kumpulan kaedah pengiraan secara Teori Jari (kumpulan rawatan) dan kumpulan kaedah pengiraan secara biasa iaitu pense} dan kertas (kumpulan kawalan). Selepas kumpulan rawatan mengikuti kursus pengiraan secara Teori Jari selama tiga bulan, purata skor yang diperolehi bagi ketiga-tiga ujian iaitu ketepatan pengiraa.n, kepantasan pengiraan, dan kecekapan pendengaran serta tangkapan adalah lebih tinggi berbanding dengan sampel kurnpulan kawalan. Cadangan kajian pada masa depan ialah mengenalpasti keberkesanan pendekatan kesinambungan dati Teori Jari ke pengiraan mental dalam meningkatkan taraf pencapaian aritmatik murid-murid sekolah rendah. 1997 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/1/FEM_1997_6_A.pdf Heah, Swee Ching (1997) Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Di Malaysia, kaedah pengiraan secara Teori Jari berasaskan konsep pengiraan sempoa masih merupakan satu pendekatan bam dalam pengajaran aritmatik. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti perbezaan pencapaian aritmatik antara dua kumpulan rawatan dan kawalan bagi kanak-kanak berumur antara 6 hingga 12 tahun. Kajian ini merupakan satu kajian eksperimen "Quasi". Bilangan responden bagi kumpulan rawatan dan kawalan adalah masing-masing 20 orang. Kesemua pasangan responden daripada dua kumpulan rawatan dan kawalan ini sarna dari segi umur, tahap dan pencapaian mata pelajaran matematik terkini. Tiga perkara diuji dalam kajian ini, iaitu ketepatan pengiraan, kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terbadap angka Semua data telah dianalisis dengan Ujian-t dan khi-kuasa dua X2- Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan signifikan dalam skor ujian ketepatan pengiraan, kepantasan pengiraan dan kecekapan pendengaran serta tangkapan terhadap angka bagi murid-murid antara kumpulan kaedah pengiraan secara Teori Jari (kumpulan rawatan) dan kumpulan kaedah pengiraan secara biasa iaitu pense} dan kertas (kumpulan kawalan). Selepas kumpulan rawatan mengikuti kursus pengiraan secara Teori Jari selama tiga bulan, purata skor yang diperolehi bagi ketiga-tiga ujian iaitu ketepatan pengiraa.n, kepantasan pengiraan, dan kecekapan pendengaran serta tangkapan adalah lebih tinggi berbanding dengan sampel kurnpulan kawalan. Cadangan kajian pada masa depan ialah mengenalpasti keberkesanan pendekatan kesinambungan dati Teori Jari ke pengiraan mental dalam meningkatkan taraf pencapaian aritmatik murid-murid sekolah rendah.
format Thesis
author Heah, Swee Ching
spellingShingle Heah, Swee Ching
Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
author_facet Heah, Swee Ching
author_sort Heah, Swee Ching
title Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
title_short Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
title_full Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
title_fullStr Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
title_full_unstemmed Keberkesanan Kaedah Pengiraan Menggunakan Teori Jari dalam Membantu Pencapaian Aritmatik Kanak-kanak berumur antara 6 - 12 Tahun
title_sort keberkesanan kaedah pengiraan menggunakan teori jari dalam membantu pencapaian aritmatik kanak-kanak berumur antara 6 - 12 tahun
publishDate 1997
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/1/FEM_1997_6_A.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/8208/
_version_ 1643823949175324672
score 13.160551