Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang

Kanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak le...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd. Nasir, Siti Noridayu, Abdul Halim, Hazlina
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2019
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/1/Sutera-5.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.76894
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.768942020-02-06T03:16:47Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/ Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang Abd. Nasir, Siti Noridayu Abdul Halim, Hazlina Kanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak lembam di Malaysia mengalami masalah pembelajaran yang serius dan memerlukan bantuan dalam meningkatkan pemerolehan bahasa mereka. Malahan, menurut Puteri Rolina et al. (2016) lagi kanak-kanak ini terdiri daripada mereka yang lembam, mengalami masalah disleksia, kecelaruan defisit, hiperaktiviti, bermasalah emosi dan tingkah laku, terencat akal, Sindrom Down, autism, pintar cerdas dan palsi serebrum. Oleh yang demikian, kajian ini memfokuskan kepada pemerolehan bahasa kanak-kanak lembam yang mengalami masalah. Kajian ini melibatkan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di negeri Perlis. Selain itu, kajian ini mengaplikasikan Teori Behaviorisme untuk analisis data. Kemudian, buku cerita kanak-kanak tentang binatang Keldai dengan Harimau dijadikan sebagai instrumen kajian ini. adalah diharapkan kajian ini memberikan manfaat untuk panduan dan rujukan bagi kajian akan datang. Pemerolehan bahasa kanak-kanak khas begitu penting untuk membantu mereka mempelajari sesuatu bidang, terutamanya bidang akademik. Tambahan lagi, bahasa merupakan alat komunikasi terpenting manusia sama ada melalui lisan, tulisan juga bahasa isyarat. 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/1/Sutera-5.pdf Abd. Nasir, Siti Noridayu and Abdul Halim, Hazlina (2019) Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang. In: Seminar Antarabangsa Susastera, Bahasa dan Budaya Nusantara (SUTERA 2019), 1-2 Ogos 2019, Pusat Penyelidikan Langkawi, UKM. (pp. 905-909).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kanak-kanak lembam merupakan kategori “kanak-kanak berkeperluan khas” di Malaysia. Menurut Puteri Roslina et al. (2016) kanak-kanak bermasalah pembelajaran ialah kanak-kanak yang bermasalah dalam menguasai bahasa, pertuturan, membaca, menulis, menaakul dan mengira. Oleh yang demikian, kanak-kanak lembam di Malaysia mengalami masalah pembelajaran yang serius dan memerlukan bantuan dalam meningkatkan pemerolehan bahasa mereka. Malahan, menurut Puteri Rolina et al. (2016) lagi kanak-kanak ini terdiri daripada mereka yang lembam, mengalami masalah disleksia, kecelaruan defisit, hiperaktiviti, bermasalah emosi dan tingkah laku, terencat akal, Sindrom Down, autism, pintar cerdas dan palsi serebrum. Oleh yang demikian, kajian ini memfokuskan kepada pemerolehan bahasa kanak-kanak lembam yang mengalami masalah. Kajian ini melibatkan seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di negeri Perlis. Selain itu, kajian ini mengaplikasikan Teori Behaviorisme untuk analisis data. Kemudian, buku cerita kanak-kanak tentang binatang Keldai dengan Harimau dijadikan sebagai instrumen kajian ini. adalah diharapkan kajian ini memberikan manfaat untuk panduan dan rujukan bagi kajian akan datang. Pemerolehan bahasa kanak-kanak khas begitu penting untuk membantu mereka mempelajari sesuatu bidang, terutamanya bidang akademik. Tambahan lagi, bahasa merupakan alat komunikasi terpenting manusia sama ada melalui lisan, tulisan juga bahasa isyarat.
format Conference or Workshop Item
author Abd. Nasir, Siti Noridayu
Abdul Halim, Hazlina
spellingShingle Abd. Nasir, Siti Noridayu
Abdul Halim, Hazlina
Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
author_facet Abd. Nasir, Siti Noridayu
Abdul Halim, Hazlina
author_sort Abd. Nasir, Siti Noridayu
title Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_short Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_full Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_fullStr Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_full_unstemmed Interaksi pemerolehan bahasa Melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
title_sort interaksi pemerolehan bahasa melayu kanak-kanak lembam menerusi cerita teladan binatang
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/1/Sutera-5.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/76894/
_version_ 1662756587422351360
score 13.214268