Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing

Media pembelajaran merupakan sesuatu yang sangat bermakna dan penting kepada para guru untuk menyampaikan agenda pembelajaran yang ingin disampaikan kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Media pembelajaran juga memainkan peranan untuk merealisasikan objektif yang diingink...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohamed, Rohani, Said, Rozita @ Radhiah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66101/1/GREduc2015-47.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66101/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.66101
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.661012019-02-11T02:49:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66101/ Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing Mohamed, Rohani Said, Rozita @ Radhiah Media pembelajaran merupakan sesuatu yang sangat bermakna dan penting kepada para guru untuk menyampaikan agenda pembelajaran yang ingin disampaikan kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Media pembelajaran juga memainkan peranan untuk merealisasikan objektif yang diinginkan oleh setiap para guru dalam setiap pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Sejajar dengan perkembangan teknologi terkini dalam mencipta pelbagai media pengajaran dan pembelajaran ianya sangat memberi kesan yang positif dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada pelajar serta mempercepatkan proses pembelajaran. Masalahnya terdapat segelintir guru veteran yang tidak mampu mengikuti perkembangan pesat pengurusan media pembelajaran malah sehingga kini masih selesa mengamalkan kaedah tradisional. Seperkara lagi salah anggapan mereka perlu diperbetul kerana keberkesanan media pembelajaran bukan terletak pada kecanggihan bahan atau alat tersebut, tetapi kesesuaiannya berdasarkan penggunaan serta penyerlahan konsep. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh guru bahasa Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Mersing dalam mengaplikasikan media pembelajaran di dalam bilik darjah semasa proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Kajian ini melibatkan 2 orang responden yang terdiri daripada guru Bahasa Melayu iaitu guru veteran dan guru muda. Kaedah kajian ini adalah bersifat kualitatif dan pengkaji hanya mendapatkan maklumat daripada hasil temu bual bersama 2 orang guru. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66101/1/GREduc2015-47.pdf Mohamed, Rohani and Said, Rozita @ Radhiah (2015) Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 386-393).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Media pembelajaran merupakan sesuatu yang sangat bermakna dan penting kepada para guru untuk menyampaikan agenda pembelajaran yang ingin disampaikan kepada pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Media pembelajaran juga memainkan peranan untuk merealisasikan objektif yang diinginkan oleh setiap para guru dalam setiap pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Sejajar dengan perkembangan teknologi terkini dalam mencipta pelbagai media pengajaran dan pembelajaran ianya sangat memberi kesan yang positif dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada pelajar serta mempercepatkan proses pembelajaran. Masalahnya terdapat segelintir guru veteran yang tidak mampu mengikuti perkembangan pesat pengurusan media pembelajaran malah sehingga kini masih selesa mengamalkan kaedah tradisional. Seperkara lagi salah anggapan mereka perlu diperbetul kerana keberkesanan media pembelajaran bukan terletak pada kecanggihan bahan atau alat tersebut, tetapi kesesuaiannya berdasarkan penggunaan serta penyerlahan konsep. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh guru bahasa Melayu di Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Mersing dalam mengaplikasikan media pembelajaran di dalam bilik darjah semasa proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung. Kajian ini melibatkan 2 orang responden yang terdiri daripada guru Bahasa Melayu iaitu guru veteran dan guru muda. Kaedah kajian ini adalah bersifat kualitatif dan pengkaji hanya mendapatkan maklumat daripada hasil temu bual bersama 2 orang guru.
format Conference or Workshop Item
author Mohamed, Rohani
Said, Rozita @ Radhiah
spellingShingle Mohamed, Rohani
Said, Rozita @ Radhiah
Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing
author_facet Mohamed, Rohani
Said, Rozita @ Radhiah
author_sort Mohamed, Rohani
title Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing
title_short Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing
title_full Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing
title_fullStr Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing
title_full_unstemmed Masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa Melayu Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Mersing
title_sort masalah penggunaan media pembelajaran dalam kalangan guru bahasa melayu sekolah menengah kebangsaan seri mersing
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2015
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66101/1/GREduc2015-47.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66101/
_version_ 1643838503192100864
score 13.160551