Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar
Kata nama infinitif (masdar) merupakan kata nama yang paling banyak penggunaannya dalam teks penulisan dan agak rumit berbanding kata nama lain seperti kata nama agentis (ism fa‘il), kata nama patientis (ism maf‘ul), kata nama tempat (ism makan), kata nama masa (ism zaman) kata bandingan (ism tafdhi...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2015
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60304/1/44-28.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60304/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.60304 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.603042018-05-21T01:28:54Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60304/ Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar Mohamad, Ab Halim Wan Sulong, Wan Muhammad Hassan @ Hussin, Omrah Kata nama infinitif (masdar) merupakan kata nama yang paling banyak penggunaannya dalam teks penulisan dan agak rumit berbanding kata nama lain seperti kata nama agentis (ism fa‘il), kata nama patientis (ism maf‘ul), kata nama tempat (ism makan), kata nama masa (ism zaman) kata bandingan (ism tafdhil), kata nama alat (ism alat) dan lain-lain. Dalam konteks pengajaran bahasa, pembentukan kata nama infinitif perlu diberi perhatian, ini kerana penggunaannya yang meluas dalam pelbagai konteks ayat. Kajian ini bertujuan untuk menghurai penggunaan kata nama infinitif (masdar) dan konteks ayat yang pelbagai. Selain daripada itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis keupayaan pelajar dalam membentuk kata infinitif tersebut. Teks kajian yang digunakan untuk mencapai objektif pertama ialah tiga buah teks bacaan daripada buku (5) Arabiyyah li al-Nasyi’in. Manakala responden kajian untuk mencapai objektif kedua ialah pelajar semester pertama dan akhir jurusan bahasa Arab di Universiti Putra Malaysia. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk diskripsi dan kualitatif. Hasil kajian awal menunjukkan bahawa kata nama infinitif mempunyai kadar penyebaran dan penggunaan yang meluas dalam teks bacaan, tetapi kabanyakan pelajar menghadapi masalah untuk membentuk kata nama infinitif. Ikuran daripada itu mereka tidak dapat menghasil dan mempelbagai ayat bahasa Arab berdasarkan nahu Arab yang betul. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60304/1/44-28.pdf Mohamad, Ab Halim and Wan Sulong, Wan Muhammad and Hassan @ Hussin, Omrah (2015) Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar. In: 5th Malaysia International Conference on Foreign Languages (MICFL 2015), 2-3 Dec. 2015, Kuala Lumpur, Malaysia. (pp. 686-693). |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English |
description |
Kata nama infinitif (masdar) merupakan kata nama yang paling banyak penggunaannya dalam teks penulisan dan agak rumit berbanding kata nama lain seperti kata nama agentis (ism fa‘il), kata nama patientis (ism maf‘ul), kata nama tempat (ism makan), kata nama masa (ism zaman) kata bandingan (ism tafdhil), kata nama alat (ism alat) dan lain-lain. Dalam konteks pengajaran bahasa, pembentukan kata nama infinitif perlu diberi perhatian, ini kerana penggunaannya yang meluas dalam pelbagai konteks ayat. Kajian ini bertujuan untuk menghurai penggunaan kata nama infinitif (masdar) dan konteks ayat yang pelbagai. Selain daripada itu, kajian ini bertujuan untuk menganalisis keupayaan pelajar dalam membentuk kata infinitif tersebut. Teks kajian yang digunakan untuk mencapai objektif pertama ialah tiga buah teks bacaan daripada buku (5) Arabiyyah li al-Nasyi’in. Manakala responden kajian untuk mencapai objektif kedua ialah pelajar semester pertama dan akhir jurusan bahasa Arab di Universiti Putra Malaysia. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk diskripsi dan kualitatif. Hasil kajian awal menunjukkan bahawa kata nama infinitif mempunyai kadar penyebaran dan penggunaan yang meluas dalam teks bacaan, tetapi kabanyakan pelajar menghadapi masalah untuk membentuk kata nama infinitif. Ikuran daripada itu mereka tidak dapat menghasil dan mempelbagai ayat bahasa Arab berdasarkan nahu Arab yang betul. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Mohamad, Ab Halim Wan Sulong, Wan Muhammad Hassan @ Hussin, Omrah |
spellingShingle |
Mohamad, Ab Halim Wan Sulong, Wan Muhammad Hassan @ Hussin, Omrah Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar |
author_facet |
Mohamad, Ab Halim Wan Sulong, Wan Muhammad Hassan @ Hussin, Omrah |
author_sort |
Mohamad, Ab Halim |
title |
Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar |
title_short |
Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar |
title_full |
Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar |
title_fullStr |
Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar |
title_full_unstemmed |
Penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa Arab dan tahap penguasaan pelajar |
title_sort |
penggunaan kata nama infinitif dalam bahasa arab dan tahap penguasaan pelajar |
publishDate |
2015 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60304/1/44-28.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60304/ |
_version_ |
1643837320720285696 |
score |
13.160551 |