Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional, Malaysia. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian ini merangkumi tiga aspek motivasi iaitu motivasi intrinsik, motivasi ekstrinsik dan kurang bermotiva...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Omar, Rosmaria, Ahmad, Nor Aniza
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/1/53-12.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.60141
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.601412018-05-18T00:43:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/ Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia Omar, Rosmaria Ahmad, Nor Aniza Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional, Malaysia. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian ini merangkumi tiga aspek motivasi iaitu motivasi intrinsik, motivasi ekstrinsik dan kurang bermotivasi. Perakuan oleh tiga orang pakar digunakan untuk menguji kesahan kandungan. Manakala, seramai 430 orang pelajar tahun akhir di kolej vokasional terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Ujian Analisis Penerokaan (EFA) dilakukan menunjukkan ketekalan dalam yang tinggi, α=.921 bagi instrumen tersebut. Begitu juga, nilai factor loading yang > .50 bagi setiap item yang diuji diperoleh melalui Ujian Analisis Kesahan (CFA).Kajian ini melibatkan seramai 430 orang responden kajian yang dipilih daripada 13 buah kolej vokasional seluruh Malaysia. Model pengukuran hasil analisis CFA yang diperoleh memenuhi kriteria fitness indexes di mana RMSEA= .062, CFI=.914, TLI= .904 dan Chisq/df= 2.636. Hasil analisis EFA dan CFA menunjukkan Instrumen Motivasi Pencapaian Pelajar mencapai kesahan dan kebolehpercayaan dalam konteks kajian motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar di kolej vokasional. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/1/53-12.pdf Omar, Rosmaria and Ahmad, Nor Aniza (2016) Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 95-106).
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional, Malaysia. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian ini merangkumi tiga aspek motivasi iaitu motivasi intrinsik, motivasi ekstrinsik dan kurang bermotivasi. Perakuan oleh tiga orang pakar digunakan untuk menguji kesahan kandungan. Manakala, seramai 430 orang pelajar tahun akhir di kolej vokasional terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Ujian Analisis Penerokaan (EFA) dilakukan menunjukkan ketekalan dalam yang tinggi, α=.921 bagi instrumen tersebut. Begitu juga, nilai factor loading yang > .50 bagi setiap item yang diuji diperoleh melalui Ujian Analisis Kesahan (CFA).Kajian ini melibatkan seramai 430 orang responden kajian yang dipilih daripada 13 buah kolej vokasional seluruh Malaysia. Model pengukuran hasil analisis CFA yang diperoleh memenuhi kriteria fitness indexes di mana RMSEA= .062, CFI=.914, TLI= .904 dan Chisq/df= 2.636. Hasil analisis EFA dan CFA menunjukkan Instrumen Motivasi Pencapaian Pelajar mencapai kesahan dan kebolehpercayaan dalam konteks kajian motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar di kolej vokasional.
format Conference or Workshop Item
author Omar, Rosmaria
Ahmad, Nor Aniza
spellingShingle Omar, Rosmaria
Ahmad, Nor Aniza
Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
author_facet Omar, Rosmaria
Ahmad, Nor Aniza
author_sort Omar, Rosmaria
title Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen motivasi pencapaian (imp) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, malaysia
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
publishDate 2016
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/1/53-12.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/
_version_ 1643837273417973760
score 13.160551