Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dan peranannya dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Dalam melaksanakan kajian ini, budaya tempatan difokuskan kepada tiga aspek utama, iaitu (i) kosa kata Melayu yang mempunyai padanan makna dengan bahasa Arab, (ii) persamaan d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abd Rahman, Mohd Zuhir, Abdul Jabar, Mohd Azidan
Format: Article
Language:English
Published: Elsevier 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/1/48191.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031693
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.48191
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.481912016-09-14T02:55:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/ Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah Abd Rahman, Mohd Zuhir Abdul Jabar, Mohd Azidan Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dan peranannya dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Dalam melaksanakan kajian ini, budaya tempatan difokuskan kepada tiga aspek utama, iaitu (i) kosa kata Melayu yang mempunyai padanan makna dengan bahasa Arab, (ii) persamaan dari segi ejaan jawi dengan ejaan Arab pada perkataan Melayu, dan (iii) cerita warisan yang berkembang dalam masyarakat Melayu. Kajian ini mengaplikasi kerangka “Teori Linguistik Sistemik Fungsional” yang dipelopori oleh M.A.K. Halliday (1976) bagi melihat pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran Bahasa Arab. Teori Sistemik Funsional mempunyai perhatian besar terhadap hubungan bahasa dengan konteks situasi. Kaedah kualitatif digunakan dalam kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran Bahasa Arab. Satu set soal selidik dikemukakan kepada 30 orang responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan lima. Kajian ini diharapkan dapat mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dalam peranannya dalam mempertingkatkan penguasaan pembelajaran Bahasa Arab dalam kalangan pelajar sekolah. Elsevier 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/1/48191.pdf Abd Rahman, Mohd Zuhir and Abdul Jabar, Mohd Azidan (2014) Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 134. pp. 373-381. ISSN 1877-0428 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031693 10.1016/j.sbspro.2014.04.259
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dan peranannya dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Dalam melaksanakan kajian ini, budaya tempatan difokuskan kepada tiga aspek utama, iaitu (i) kosa kata Melayu yang mempunyai padanan makna dengan bahasa Arab, (ii) persamaan dari segi ejaan jawi dengan ejaan Arab pada perkataan Melayu, dan (iii) cerita warisan yang berkembang dalam masyarakat Melayu. Kajian ini mengaplikasi kerangka “Teori Linguistik Sistemik Fungsional” yang dipelopori oleh M.A.K. Halliday (1976) bagi melihat pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran Bahasa Arab. Teori Sistemik Funsional mempunyai perhatian besar terhadap hubungan bahasa dengan konteks situasi. Kaedah kualitatif digunakan dalam kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran Bahasa Arab. Satu set soal selidik dikemukakan kepada 30 orang responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan lima. Kajian ini diharapkan dapat mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dalam peranannya dalam mempertingkatkan penguasaan pembelajaran Bahasa Arab dalam kalangan pelajar sekolah.
format Article
author Abd Rahman, Mohd Zuhir
Abdul Jabar, Mohd Azidan
spellingShingle Abd Rahman, Mohd Zuhir
Abdul Jabar, Mohd Azidan
Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
author_facet Abd Rahman, Mohd Zuhir
Abdul Jabar, Mohd Azidan
author_sort Abd Rahman, Mohd Zuhir
title Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
title_short Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
title_full Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
title_fullStr Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
title_full_unstemmed Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
title_sort pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa arab di sekolah
publisher Elsevier
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/1/48191.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031693
_version_ 1643834101471379456
score 13.214268