Pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dan peranannya dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Dalam melaksanakan kajian ini, budaya tempatan difokuskan kepada tiga aspek utama, iaitu (i) kosa kata Melayu yang mempunyai padanan makna dengan bahasa Arab, (ii) persamaan d...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Elsevier
2014
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/1/48191.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/48191/ http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814031693 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dan peranannya dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah. Dalam melaksanakan kajian ini, budaya tempatan difokuskan kepada tiga aspek utama, iaitu (i) kosa kata Melayu yang mempunyai padanan makna dengan bahasa Arab, (ii) persamaan dari segi ejaan jawi dengan ejaan Arab pada perkataan Melayu, dan (iii) cerita warisan yang berkembang dalam masyarakat Melayu. Kajian ini mengaplikasi kerangka “Teori Linguistik Sistemik Fungsional” yang dipelopori oleh M.A.K. Halliday (1976) bagi melihat pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran Bahasa Arab. Teori Sistemik Funsional mempunyai perhatian besar terhadap hubungan bahasa dengan konteks situasi. Kaedah kualitatif digunakan dalam kajian ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengaruh budaya tempatan dalam pembelajaran Bahasa Arab. Satu set soal selidik dikemukakan kepada 30 orang responden yang terdiri daripada pelajar tingkatan lima. Kajian ini diharapkan dapat mengenal pasti pengaruh budaya tempatan dalam peranannya dalam mempertingkatkan penguasaan pembelajaran Bahasa Arab dalam kalangan pelajar sekolah. |
---|