Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tiga dimensi penglibatan iaitu tingkah laku, emosi dan kognitif yang boleh menjadi peramal terbaik bagi pencapaian murid dalam bidang katering. Disamping itu kajian juga bertujuan mengkaji hubungan antara penglibatan dengan pencapaian. Penglibatan dikaitka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Yusuf, Nor Yuzie, Abu, Rosini, Md Yunus, Aida Suraya
Format: Article
Published: Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35856/
http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=136&Itemid=80
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.35856
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.358562016-02-10T08:51:01Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35856/ Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik Yusuf, Nor Yuzie Abu, Rosini Md Yunus, Aida Suraya Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tiga dimensi penglibatan iaitu tingkah laku, emosi dan kognitif yang boleh menjadi peramal terbaik bagi pencapaian murid dalam bidang katering. Disamping itu kajian juga bertujuan mengkaji hubungan antara penglibatan dengan pencapaian. Penglibatan dikaitkan dengan aktiviti murid di bilik darjah atau semasa amali merangkumi tingkah laku, emosi dan kognitif. Kajian berbentuk deskriptif kuantitatif ini melibatkan 119 orang murid katering di tujuh buah sekolah menengah akademik harian di negeri Melaka yang dipilih menggunakan teknik persampelan berkelompok. Kajian menggunakan satu instrumen iaitu penglibatan murid untuk mengukur penglibatan murid di dalam bilik darjah atau semasa amali. Nilai kebolehpercayaan yang dilaporkan bagi penglibatan murid ialah .941. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan dengan pencapaian murid dalam bidang katering. Manakala dapatan kajian mendapati terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan emosi dan kognitif dengan pencapaian murid. Juga terdapat hubungan signifikan dan rendah antara penglibatan tingkah laku dengan pencapaian murid. Dapatan kajian juga mendapati dimensi penglibatan kognitif merupakan peramal utama kepada pencapaian murid berbanding dengan tingkah laku dan emosi. Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia 2014 Article PeerReviewed Yusuf, Nor Yuzie and Abu, Rosini and Md Yunus, Aida Suraya (2014) Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik. Journal of Human Capital Development, 7 (1). pp. 1-19. ISSN 1985-7012 http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=136&Itemid=80
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tiga dimensi penglibatan iaitu tingkah laku, emosi dan kognitif yang boleh menjadi peramal terbaik bagi pencapaian murid dalam bidang katering. Disamping itu kajian juga bertujuan mengkaji hubungan antara penglibatan dengan pencapaian. Penglibatan dikaitkan dengan aktiviti murid di bilik darjah atau semasa amali merangkumi tingkah laku, emosi dan kognitif. Kajian berbentuk deskriptif kuantitatif ini melibatkan 119 orang murid katering di tujuh buah sekolah menengah akademik harian di negeri Melaka yang dipilih menggunakan teknik persampelan berkelompok. Kajian menggunakan satu instrumen iaitu penglibatan murid untuk mengukur penglibatan murid di dalam bilik darjah atau semasa amali. Nilai kebolehpercayaan yang dilaporkan bagi penglibatan murid ialah .941. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan dengan pencapaian murid dalam bidang katering. Manakala dapatan kajian mendapati terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan emosi dan kognitif dengan pencapaian murid. Juga terdapat hubungan signifikan dan rendah antara penglibatan tingkah laku dengan pencapaian murid. Dapatan kajian juga mendapati dimensi penglibatan kognitif merupakan peramal utama kepada pencapaian murid berbanding dengan tingkah laku dan emosi.
format Article
author Yusuf, Nor Yuzie
Abu, Rosini
Md Yunus, Aida Suraya
spellingShingle Yusuf, Nor Yuzie
Abu, Rosini
Md Yunus, Aida Suraya
Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
author_facet Yusuf, Nor Yuzie
Abu, Rosini
Md Yunus, Aida Suraya
author_sort Yusuf, Nor Yuzie
title Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_short Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_full Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_fullStr Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_full_unstemmed Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_sort tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
publisher Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia
publishDate 2014
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35856/
http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=136&Itemid=80
_version_ 1643831577759711232
score 13.214268