Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia
Kajian deskriptif tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Perak. Subjek kajian terdiri daripada 570 responden, iaitu 24 pentadbir, 26 guru bimbingan dan kaunseling, 60 guru biasa dan 460...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2010
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12419/1/FPP_2010_4A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12419/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.upm.eprints.12419 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.upm.eprints.124192013-10-29T04:44:08Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12419/ Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia Krishnan, Arumugam Kajian deskriptif tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Perak. Subjek kajian terdiri daripada 570 responden, iaitu 24 pentadbir, 26 guru bimbingan dan kaunseling, 60 guru biasa dan 460 murid. Kajian ini menggunakan 4 soal selidik yang setiapnya mengandungi 3 bahagian, iaitu a) demografi responden; b) tahap perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling; dan c) tahap kepuasan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Statitistik deskriptif terdiri daripada min, sisihan piawai, kekerapan dan peratus. Sementara statistik inferensi terdiri daripada ujian t, ANOVA sehala, ujian Post Hoc Scheffe dan ujian korelasi.Perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling adalah ditahap sederhana tinggi mengikut persepsi pentadbir (M=3.56, SP= .78), guru bimbingan dan kaunseling (M=3.38, SP= .40) dan guru biasa (M=3.09, SP= .63). Manakala, murid berpendapat tahap perlaksanaan berada pada tahap sederhana rendah (M=2.39, SP= .89). Namun begitu, tahap kepuasan pula berada pada tahap sederhana tinggi mengikut kesemua responden. Terdapat perbezaan min yang signifikan terhadap tahap perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling antara persepsi pentadbir, guru bimbingan dan kaunseling, guru biasa dan murid. Di samping itu juga, terdapat perbezaan min yang signifikan terhadap tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan antara etnik murid. Perbezaan ini disebabkan oleh min persepsi murid Cina yang rendah. Hasil analisis korelasi Pearson menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang positif yang signifikan antara tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling mengikut persepsi pentadbir, guru bimbingan dan kaunseling, dan guru biasa. Manakala. mengikut persepsi murid, terdapat hubungan yang positif antara tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling, tetapi rendah, iaitu r= 0.32. Hanya 10% varian dalam tahap kepuasan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sahaja mempunyai hubungan dengan tahap perlaksanaan. Berdasarkan maklumat yang terkumpul, beberapa implikasi dan cadangan telah dikemukakan. 2010-03 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12419/1/FPP_2010_4A.pdf Krishnan, Arumugam (2010) Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Malay |
institution |
Universiti Putra Malaysia |
building |
UPM Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Putra Malaysia |
content_source |
UPM Institutional Repository |
url_provider |
http://psasir.upm.edu.my/ |
language |
English Malay |
description |
Kajian deskriptif tinjauan ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap
perlaksanaan dan tahap kepuasan terhadap perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling sekolah menengah di Perak. Subjek kajian terdiri daripada 570
responden, iaitu 24 pentadbir, 26 guru bimbingan dan kaunseling, 60 guru
biasa dan 460 murid. Kajian ini menggunakan 4 soal selidik yang setiapnya
mengandungi 3 bahagian, iaitu a) demografi responden; b) tahap
perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling; dan c) tahap
kepuasan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling. Data yang diperoleh
dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensi. Statitistik
deskriptif terdiri daripada min, sisihan piawai, kekerapan dan peratus.
Sementara statistik inferensi terdiri daripada ujian t, ANOVA sehala, ujian
Post Hoc Scheffe dan ujian korelasi.Perlaksanaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling adalah ditahap
sederhana tinggi mengikut persepsi pentadbir (M=3.56, SP= .78), guru
bimbingan dan kaunseling (M=3.38, SP= .40) dan guru biasa (M=3.09, SP=
.63). Manakala, murid berpendapat tahap perlaksanaan berada pada tahap
sederhana rendah (M=2.39, SP= .89). Namun begitu, tahap kepuasan pula
berada pada tahap sederhana tinggi mengikut kesemua responden.
Terdapat perbezaan min yang signifikan terhadap tahap perlaksanaan
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling antara persepsi pentadbir, guru
bimbingan dan kaunseling, guru biasa dan murid. Di samping itu juga,
terdapat perbezaan min yang signifikan terhadap tahap perlaksanaan dan
tahap kepuasan antara etnik murid. Perbezaan ini disebabkan oleh min
persepsi murid Cina yang rendah. Hasil analisis korelasi Pearson
menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang positif yang signifikan
antara tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan perkhidmatan bimbingan
dan kaunseling mengikut persepsi pentadbir, guru bimbingan dan
kaunseling, dan guru biasa. Manakala. mengikut persepsi murid, terdapat
hubungan yang positif antara tahap perlaksanaan dan tahap kepuasan
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling, tetapi rendah, iaitu r= 0.32.
Hanya 10% varian dalam tahap kepuasan perkhidmatan bimbingan dan
kaunseling sahaja mempunyai hubungan dengan tahap perlaksanaan.
Berdasarkan maklumat yang terkumpul, beberapa implikasi dan cadangan
telah dikemukakan. |
format |
Thesis |
author |
Krishnan, Arumugam |
spellingShingle |
Krishnan, Arumugam Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia |
author_facet |
Krishnan, Arumugam |
author_sort |
Krishnan, Arumugam |
title |
Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia |
title_short |
Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia |
title_full |
Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia |
title_fullStr |
Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia |
title_full_unstemmed |
Persepsi Perlaksanaan Dan Kepuasan Komuniti Sekolah Terhadap Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling Di Sekolah Menengah, Perak, Malaysia |
title_sort |
persepsi perlaksanaan dan kepuasan komuniti sekolah terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling di sekolah menengah, perak, malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12419/1/FPP_2010_4A.pdf http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12419/ |
_version_ |
1643825033671344128 |
score |
13.160551 |