Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan

Kajian ini dibuat dengan tujuan untuk memahami kaedah pelaksanaan TQM di beberapa agensi kerajaan daripada perspektif penyelaras TQM. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk mengetahui : ( l ) cara pelaksanaan TQM dan (2) ciri yang membawa kejayaan pelaksanaan TQM di agensi-agensi berkenaan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Hj.Jantan, Yakcob
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1995
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11141/1/FPP_L_1995_10.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11141/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.11141
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.111412024-05-20T01:06:41Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11141/ Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan Hj.Jantan, Yakcob Kajian ini dibuat dengan tujuan untuk memahami kaedah pelaksanaan TQM di beberapa agensi kerajaan daripada perspektif penyelaras TQM. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk mengetahui : ( l ) cara pelaksanaan TQM dan (2) ciri yang membawa kejayaan pelaksanaan TQM di agensi-agensi berkenaan. Kajian ini dijalankan ke atas enam buah agensi kerajaan yang menjadi calon Anugerah Kualiti Perdana Menteri tahun 1993 . Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif di mana data dikutip melalui temuduga tidak berstruktur. Selain daripada temuduga, dokumen yang mengandungi maklumat tentang TQM juga dikutip daripada informan dan dijadikan sebagai sumber data. Data dianalisis melalui proses membentuk kategori, mengekodkan data, mengkategori data dan melaporkan hasil temuan. Kajian ini menunjukkan perkara-perkara berikut dilakukan dalam pelaksanaan TQM: ( 1 ) menjalankan aktiviti penambahbaikan kualiti, (2) mewujudkan polisi kualiti, (3) membentuk struktur kualiti, (4) memberi latihan kepada setiap peringkat kakitangan tentang TQM, (5) mengawas aktiviti penambahbaikan kualiti dan kumpulan kualiti, (6) mengambil strategi baru dan (7) mengguna khidmat perunding dalam beberapa bidang tertentu terutama dalam bidang latihan. 1995-06 Project Paper Report NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11141/1/FPP_L_1995_10.pdf Hj.Jantan, Yakcob (1995) Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan. [Project Paper Report] Malay
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
Malay
description Kajian ini dibuat dengan tujuan untuk memahami kaedah pelaksanaan TQM di beberapa agensi kerajaan daripada perspektif penyelaras TQM. Secara khususnya, kajian ini bertujuan untuk mengetahui : ( l ) cara pelaksanaan TQM dan (2) ciri yang membawa kejayaan pelaksanaan TQM di agensi-agensi berkenaan. Kajian ini dijalankan ke atas enam buah agensi kerajaan yang menjadi calon Anugerah Kualiti Perdana Menteri tahun 1993 . Kajian ini menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif di mana data dikutip melalui temuduga tidak berstruktur. Selain daripada temuduga, dokumen yang mengandungi maklumat tentang TQM juga dikutip daripada informan dan dijadikan sebagai sumber data. Data dianalisis melalui proses membentuk kategori, mengekodkan data, mengkategori data dan melaporkan hasil temuan. Kajian ini menunjukkan perkara-perkara berikut dilakukan dalam pelaksanaan TQM: ( 1 ) menjalankan aktiviti penambahbaikan kualiti, (2) mewujudkan polisi kualiti, (3) membentuk struktur kualiti, (4) memberi latihan kepada setiap peringkat kakitangan tentang TQM, (5) mengawas aktiviti penambahbaikan kualiti dan kumpulan kualiti, (6) mengambil strategi baru dan (7) mengguna khidmat perunding dalam beberapa bidang tertentu terutama dalam bidang latihan.
format Project Paper Report
author Hj.Jantan, Yakcob
spellingShingle Hj.Jantan, Yakcob
Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan
author_facet Hj.Jantan, Yakcob
author_sort Hj.Jantan, Yakcob
title Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan
title_short Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan
title_full Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan
title_fullStr Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan
title_full_unstemmed Amalan Pengurusan Kualiti Menyeluruh (Tqm) Di Beberapa Agensi Kerajaan
title_sort amalan pengurusan kualiti menyeluruh (tqm) di beberapa agensi kerajaan
publishDate 1995
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11141/1/FPP_L_1995_10.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/11141/
_version_ 1800093837020889088
score 13.214268