Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru

Pengetahuan, sikap dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar merupakan satu isu yang diberikan penekanan pada masa kini. Pengetahuan dan pemahaman tentang modul pendidikan alam sekitar juga banyak dibangunkan oleh beberapa pihak. Bagi menjawab isu ini, Kumpulan Penyelidikan Pengurusan Ekosistem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Omar, Bisharuzi
Format: Thesis
Language:English
Published: 2019
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/1/BISHARUZI%20BIN%20OMAR%20-%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.upm.eprints.105514
record_format eprints
spelling my.upm.eprints.1055142024-02-01T06:33:20Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/ Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru Omar, Bisharuzi Pengetahuan, sikap dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar merupakan satu isu yang diberikan penekanan pada masa kini. Pengetahuan dan pemahaman tentang modul pendidikan alam sekitar juga banyak dibangunkan oleh beberapa pihak. Bagi menjawab isu ini, Kumpulan Penyelidikan Pengurusan Ekosistem di UKM telah membina modul hutan, modul air dan modul tanah di mana modul ini dipanggil Modul Penjelajahan Ekosistem atau ringkasnya Ecosystem Discovery Journey (EDJ). Modul Penjelajahan Ekosistem telah digunakan sebagai sumber utama kumpulan penyelidikan Ekosistem (EDJ) dengan tujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman peserta terhadap ekosistem. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti tahap persepsi, sikap dan kesedaran yang sedia ada terhadap ekosistem dalam kalangan pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru. Selanjutnya, menentukan perbezaan persepsi peserta program EDJ sebelum dan selepas menjalani program EDJ dalam kalangan pelajar sekolah menengah,pelajar universiti dan guru. Kajian ini juga mengenalpasti perbezaan pemahaman modul perserta EDJ sebelum dan selepas mengikuti program EDJ. Soal-selidik telah diedarkan kepada peserta sebelum dan selepas peserta menjalani program penjelajahan ekosistem (EDJ). Seramai 145 peserta kajian telah dipilih, iaitu 36 pelajar sekolah menengah, 71 pelajar universiti dan 38 orang guru. Analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi (Ujian Wilcoxson Rank dan ujian t berpasangan) digunakan di dalam kajian ini. Hasil daripada Ujian Wilcoxson Rank mendapati bahawa pelajar sekolah menengah menunjukkan peningkatan positif hanya untuk persepsi modul air, manakala pelajar universiti menunjukkan peningkatan positif bagi ketiga-tiga persepsi modul. Selain itu, perubahan positif bagi persepsi modul hutan dan modul tanah pula ditunjukkan oleh guru. Hasil ujian t-berpasangan kajian bagi pemahaman modul pula mendapati bahawa pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru menunjukkan berlakunya peningkatan positif terhadap modul hutan, modul air dan modul tanah. Tiga modul ini boleh dijadikan asas bagi pembangunan modul yang lain. 2019-06 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/1/BISHARUZI%20BIN%20OMAR%20-%20IR.pdf Omar, Bisharuzi (2019) Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Environmental education Sustainable development - Study and teaching
institution Universiti Putra Malaysia
building UPM Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Putra Malaysia
content_source UPM Institutional Repository
url_provider http://psasir.upm.edu.my/
language English
topic Environmental education
Sustainable development - Study and teaching
spellingShingle Environmental education
Sustainable development - Study and teaching
Omar, Bisharuzi
Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
description Pengetahuan, sikap dan kesedaran pelajar terhadap alam sekitar merupakan satu isu yang diberikan penekanan pada masa kini. Pengetahuan dan pemahaman tentang modul pendidikan alam sekitar juga banyak dibangunkan oleh beberapa pihak. Bagi menjawab isu ini, Kumpulan Penyelidikan Pengurusan Ekosistem di UKM telah membina modul hutan, modul air dan modul tanah di mana modul ini dipanggil Modul Penjelajahan Ekosistem atau ringkasnya Ecosystem Discovery Journey (EDJ). Modul Penjelajahan Ekosistem telah digunakan sebagai sumber utama kumpulan penyelidikan Ekosistem (EDJ) dengan tujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan pemahaman peserta terhadap ekosistem. Objektif kajian adalah untuk mengenalpasti tahap persepsi, sikap dan kesedaran yang sedia ada terhadap ekosistem dalam kalangan pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru. Selanjutnya, menentukan perbezaan persepsi peserta program EDJ sebelum dan selepas menjalani program EDJ dalam kalangan pelajar sekolah menengah,pelajar universiti dan guru. Kajian ini juga mengenalpasti perbezaan pemahaman modul perserta EDJ sebelum dan selepas mengikuti program EDJ. Soal-selidik telah diedarkan kepada peserta sebelum dan selepas peserta menjalani program penjelajahan ekosistem (EDJ). Seramai 145 peserta kajian telah dipilih, iaitu 36 pelajar sekolah menengah, 71 pelajar universiti dan 38 orang guru. Analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensi (Ujian Wilcoxson Rank dan ujian t berpasangan) digunakan di dalam kajian ini. Hasil daripada Ujian Wilcoxson Rank mendapati bahawa pelajar sekolah menengah menunjukkan peningkatan positif hanya untuk persepsi modul air, manakala pelajar universiti menunjukkan peningkatan positif bagi ketiga-tiga persepsi modul. Selain itu, perubahan positif bagi persepsi modul hutan dan modul tanah pula ditunjukkan oleh guru. Hasil ujian t-berpasangan kajian bagi pemahaman modul pula mendapati bahawa pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru menunjukkan berlakunya peningkatan positif terhadap modul hutan, modul air dan modul tanah. Tiga modul ini boleh dijadikan asas bagi pembangunan modul yang lain.
format Thesis
author Omar, Bisharuzi
author_facet Omar, Bisharuzi
author_sort Omar, Bisharuzi
title Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_short Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_full Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_fullStr Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
title_sort keberkesanan penggunaan modul penjelajahan ekosistem terhadap persepsi dan pemahaman pelajar sekolah menengah, pelajar universiti dan guru
publishDate 2019
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/1/BISHARUZI%20BIN%20OMAR%20-%20IR.pdf
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105514/
_version_ 1789942732429459456
score 13.214268