Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)

Kemahiran bertutur merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai pelajar-pelajar yang mempelajari bidang bahasa atau bidang-bidang yang lain. Oleh itu, satu pendekatan yang interaktif dan komunikatif perlulah diaplikasikan di dalam kelas pembelajaran bahasa. Antara kaedah yang melengkapi ciri...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas, Khairul Azhar, Jamaludin
Format: Article
Language:English
Published: Asian Scholar Network 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/3/Kaedah.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20546
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir.43417
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.434172023-11-22T01:26:51Z http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/ Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas Khairul Azhar, Jamaludin L Education (General) PE English Kemahiran bertutur merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai pelajar-pelajar yang mempelajari bidang bahasa atau bidang-bidang yang lain. Oleh itu, satu pendekatan yang interaktif dan komunikatif perlulah diaplikasikan di dalam kelas pembelajaran bahasa. Antara kaedah yang melengkapi ciri-ciri ini adalah main peranan di mana pelajar diberi satu watak untuk dilakonkan berdasarkan kepada situasi yang telah ditetapkan. Sehubungan itu, fokus utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pembelajaran kemahiran bertutur pelajar dalam subjek bahasa. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar dalam pembelajaran kemahiran bertutur subjek bahasa. Hasil kajian mendapati kaedah main peranan dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur bagi subjek bahasa. Selain itu, kajian juga mendapati kaedah main peranan meningkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. Hasil kajian ini boleh dijadikan panduan buat tenaga-tenaga pengajar dalam meningkatkan keberkesanan proses pengajaran kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. Asian Scholar Network 2022-12-31 Article NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/3/Kaedah.pdf Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas and Khairul Azhar, Jamaludin (2022) Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects). Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (4). pp. 110-118. ISSN 2682-826X https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20546 DOI: https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.4.9
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic L Education (General)
PE English
spellingShingle L Education (General)
PE English
Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
Khairul Azhar, Jamaludin
Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
description Kemahiran bertutur merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai pelajar-pelajar yang mempelajari bidang bahasa atau bidang-bidang yang lain. Oleh itu, satu pendekatan yang interaktif dan komunikatif perlulah diaplikasikan di dalam kelas pembelajaran bahasa. Antara kaedah yang melengkapi ciri-ciri ini adalah main peranan di mana pelajar diberi satu watak untuk dilakonkan berdasarkan kepada situasi yang telah ditetapkan. Sehubungan itu, fokus utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pembelajaran kemahiran bertutur pelajar dalam subjek bahasa. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar dalam pembelajaran kemahiran bertutur subjek bahasa. Hasil kajian mendapati kaedah main peranan dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur bagi subjek bahasa. Selain itu, kajian juga mendapati kaedah main peranan meningkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. Hasil kajian ini boleh dijadikan panduan buat tenaga-tenaga pengajar dalam meningkatkan keberkesanan proses pengajaran kemahiran bertutur dalam subjek bahasa.
format Article
author Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
Khairul Azhar, Jamaludin
author_facet Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
Khairul Azhar, Jamaludin
author_sort Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas
title Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
title_short Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
title_full Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
title_fullStr Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
title_full_unstemmed Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
title_sort kaedah main peranan dalam pembelajaran kemahiran bertutur subjek bahasa (role playing method in learning speaking skills for language subjects)
publisher Asian Scholar Network
publishDate 2022
url http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/3/Kaedah.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/
https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20546
_version_ 1783883567443476480
score 13.209306