Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects)
Kemahiran bertutur merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai pelajar-pelajar yang mempelajari bidang bahasa atau bidang-bidang yang lain. Oleh itu, satu pendekatan yang interaktif dan komunikatif perlulah diaplikasikan di dalam kelas pembelajaran bahasa. Antara kaedah yang melengkapi ciri...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Asian Scholar Network
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/3/Kaedah.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20546 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.unimas.ir.43417 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.unimas.ir.434172023-11-22T01:26:51Z http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/ Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas Khairul Azhar, Jamaludin L Education (General) PE English Kemahiran bertutur merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai pelajar-pelajar yang mempelajari bidang bahasa atau bidang-bidang yang lain. Oleh itu, satu pendekatan yang interaktif dan komunikatif perlulah diaplikasikan di dalam kelas pembelajaran bahasa. Antara kaedah yang melengkapi ciri-ciri ini adalah main peranan di mana pelajar diberi satu watak untuk dilakonkan berdasarkan kepada situasi yang telah ditetapkan. Sehubungan itu, fokus utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pembelajaran kemahiran bertutur pelajar dalam subjek bahasa. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar dalam pembelajaran kemahiran bertutur subjek bahasa. Hasil kajian mendapati kaedah main peranan dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur bagi subjek bahasa. Selain itu, kajian juga mendapati kaedah main peranan meningkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. Hasil kajian ini boleh dijadikan panduan buat tenaga-tenaga pengajar dalam meningkatkan keberkesanan proses pengajaran kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. Asian Scholar Network 2022-12-31 Article NonPeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/3/Kaedah.pdf Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas and Khairul Azhar, Jamaludin (2022) Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects). Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (4). pp. 110-118. ISSN 2682-826X https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20546 DOI: https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.4.9 |
institution |
Universiti Malaysia Sarawak |
building |
Centre for Academic Information Services (CAIS) |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sarawak |
content_source |
UNIMAS Institutional Repository |
url_provider |
http://ir.unimas.my/ |
language |
English |
topic |
L Education (General) PE English |
spellingShingle |
L Education (General) PE English Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas Khairul Azhar, Jamaludin Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) |
description |
Kemahiran bertutur merupakan satu kemahiran yang penting untuk dikuasai pelajar-pelajar yang mempelajari bidang bahasa atau bidang-bidang yang lain. Oleh itu, satu pendekatan yang interaktif dan komunikatif perlulah diaplikasikan di dalam kelas pembelajaran bahasa. Antara kaedah yang melengkapi ciri-ciri ini adalah main peranan di
mana pelajar diberi satu watak untuk dilakonkan berdasarkan kepada situasi yang telah ditetapkan. Sehubungan itu, fokus utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti keberkesanan kaedah main peranan terhadap pembelajaran kemahiran bertutur pelajar dalam subjek bahasa. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengenalpasti kesan kaedah main peranan terhadap motivasi pelajar dalam pembelajaran kemahiran bertutur subjek bahasa. Hasil kajian mendapati kaedah main peranan dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam kemahiran bertutur bagi subjek bahasa. Selain itu, kajian juga mendapati kaedah main peranan meningkatkan motivasi pelajar dalam mempelajari kemahiran bertutur dalam subjek
bahasa. Hasil kajian ini boleh dijadikan panduan buat tenaga-tenaga pengajar dalam meningkatkan keberkesanan proses pengajaran kemahiran bertutur dalam subjek bahasa. |
format |
Article |
author |
Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas Khairul Azhar, Jamaludin |
author_facet |
Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas Khairul Azhar, Jamaludin |
author_sort |
Abg. Ashmirul, Abg. Abu Nawas |
title |
Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) |
title_short |
Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) |
title_full |
Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) |
title_fullStr |
Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) |
title_full_unstemmed |
Kaedah Main Peranan Dalam Pembelajaran Kemahiran Bertutur Subjek Bahasa (Role Playing Method in Learning Speaking Skills for Language Subjects) |
title_sort |
kaedah main peranan dalam pembelajaran kemahiran bertutur subjek bahasa (role playing method in learning speaking skills for language subjects) |
publisher |
Asian Scholar Network |
publishDate |
2022 |
url |
http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/3/Kaedah.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/43417/ https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/20546 |
_version_ |
1783883567443476480 |
score |
13.209306 |