Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik

Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Farina, Febra, Nor Raihan, Zulkefly, Noorzilawati, Sahak, Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin, Amnah Zanariah, Abd Razak, Amirah, Zainun, Diani Mardiana, Mat Zin
Format: Article
Language:English
Published: ASIAN SCHOLARS NETWORK 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/
https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939
https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimas.ir.41544
record_format eprints
spelling my.unimas.ir.415442023-03-17T01:27:34Z http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/ Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik Noor Farina, Febra Nor Raihan, Zulkefly Noorzilawati, Sahak Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin Amnah Zanariah, Abd Razak Amirah, Zainun Diani Mardiana, Mat Zin L Education (General) RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara talian menggunakan aplikasi Google Form. Data kajian dianalisis dengan menggunakan Korelasi Pearson. Hasil: Seramai 37 (36.3%) murid lelaki dan 65 (63.7%) murid perempuan yang terlibat dalam kajian ini membawa kepada nisbah 1:1.8. Keputusan analisis menunjukkan skor min purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) responden bagi semester 1 sesi 2021 adalah 3.61 (sisihan piawai 0.20). Perbincangan: Analisis inferensi pula mendapati terdapat hubungan secara signifikan di antara penglibatan rakan sebaya semasa PdPR dan strategi pembelajaran dengan pencapaian STEM di kalangan murid. Pengaruh rakan sebaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian STEM. Kesimpulan: Kebanyakan pelajar Kolej GENIUS Insan mempunyai pencapaian STEM yang baik. ASIAN SCHOLARS NETWORK 2022-10-01 Article PeerReviewed text en http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf Noor Farina, Febra and Nor Raihan, Zulkefly and Noorzilawati, Sahak and Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin and Amnah Zanariah, Abd Razak and Amirah, Zainun and Diani Mardiana, Mat Zin (2022) Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik. Jurnal Dunia Pendidikan, 4 (3). pp. 199-203. ISSN 2682-826X https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939 https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17
institution Universiti Malaysia Sarawak
building Centre for Academic Information Services (CAIS)
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sarawak
content_source UNIMAS Institutional Repository
url_provider http://ir.unimas.my/
language English
topic L Education (General)
RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
spellingShingle L Education (General)
RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Noor Farina, Febra
Nor Raihan, Zulkefly
Noorzilawati, Sahak
Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin
Amnah Zanariah, Abd Razak
Amirah, Zainun
Diani Mardiana, Mat Zin
Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
description Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara talian menggunakan aplikasi Google Form. Data kajian dianalisis dengan menggunakan Korelasi Pearson. Hasil: Seramai 37 (36.3%) murid lelaki dan 65 (63.7%) murid perempuan yang terlibat dalam kajian ini membawa kepada nisbah 1:1.8. Keputusan analisis menunjukkan skor min purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) responden bagi semester 1 sesi 2021 adalah 3.61 (sisihan piawai 0.20). Perbincangan: Analisis inferensi pula mendapati terdapat hubungan secara signifikan di antara penglibatan rakan sebaya semasa PdPR dan strategi pembelajaran dengan pencapaian STEM di kalangan murid. Pengaruh rakan sebaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian STEM. Kesimpulan: Kebanyakan pelajar Kolej GENIUS Insan mempunyai pencapaian STEM yang baik.
format Article
author Noor Farina, Febra
Nor Raihan, Zulkefly
Noorzilawati, Sahak
Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin
Amnah Zanariah, Abd Razak
Amirah, Zainun
Diani Mardiana, Mat Zin
author_facet Noor Farina, Febra
Nor Raihan, Zulkefly
Noorzilawati, Sahak
Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin
Amnah Zanariah, Abd Razak
Amirah, Zainun
Diani Mardiana, Mat Zin
author_sort Noor Farina, Febra
title Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
title_short Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
title_full Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
title_fullStr Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
title_full_unstemmed Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik
title_sort pencapaian stem di kalangan murid dalam tempoh pandemik
publisher ASIAN SCHOLARS NETWORK
publishDate 2022
url http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/
https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939
https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17
_version_ 1761623552640942080
score 13.18916