Pencapaian STEM di Kalangan Murid Dalam Tempoh Pandemik

Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Noor Farina, Febra, Nor Raihan, Zulkefly, Noorzilawati, Sahak, Wan Ahmad Zakry, Wan Kamaruddin, Amnah Zanariah, Abd Razak, Amirah, Zainun, Diani Mardiana, Mat Zin
Format: Article
Language:English
Published: ASIAN SCHOLARS NETWORK 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/2/Pencapaian%20STEM%20-%20Copy.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/41544/
https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/17939
https://doi.org/10.55057/jdpd.2022.4.3.17
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Mata pelajaran STEM adalah mata pelajaran yang sangat penting untuk melahirkan tenaga kerja selaras dengan perkembangan teknologi dan sains bagi sebuah negara maju. Kaedah: Data kajian diperolehi dengan melibatkan 102 orang murid daripada Asas 1 hingga Asas 3 yang telah menjawab soal selidik secara talian menggunakan aplikasi Google Form. Data kajian dianalisis dengan menggunakan Korelasi Pearson. Hasil: Seramai 37 (36.3%) murid lelaki dan 65 (63.7%) murid perempuan yang terlibat dalam kajian ini membawa kepada nisbah 1:1.8. Keputusan analisis menunjukkan skor min purata nilaian gred keseluruhan (PNGK) responden bagi semester 1 sesi 2021 adalah 3.61 (sisihan piawai 0.20). Perbincangan: Analisis inferensi pula mendapati terdapat hubungan secara signifikan di antara penglibatan rakan sebaya semasa PdPR dan strategi pembelajaran dengan pencapaian STEM di kalangan murid. Pengaruh rakan sebaya menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan dengan pencapaian STEM. Kesimpulan: Kebanyakan pelajar Kolej GENIUS Insan mempunyai pencapaian STEM yang baik.