Pandangan Masyarakat Terhadap Imej Destinasi Yang Melambangkan Sibu

Kajian tentang imej destinasi sering menjadi fokus dalam bidang penulisan pelancongan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini kerana imej destinasi memainkan peranan penting dalam memasarkan sesebuah destinasi dan menunjukkan keunikan sesebuah destinasi. Kajian ini akan menjelaskan den...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Shaik Azahar, Shaik Hussain, Olivia Erina, Petrus
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sultan Zainal Abidin 2022
Subjects:
Online Access:http://ir.unimas.my/id/eprint/38475/1/PANDANGAN%20MASYARAKATTERHADAP%20IMEJ.pdf
http://ir.unimas.my/id/eprint/38475/
https://journal.unisza.edu.my/apj/index.php/apj/article/view/289
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian tentang imej destinasi sering menjadi fokus dalam bidang penulisan pelancongan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini kerana imej destinasi memainkan peranan penting dalam memasarkan sesebuah destinasi dan menunjukkan keunikan sesebuah destinasi. Kajian ini akan menjelaskan dengan lebih terperinci berkenaan dengan imej destinasi pada masyarakat penduduk di Sibu. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pastiimej destinasi Sibu dan menganalisis faktor yang mempengaruhi gambaran imej destinasi Sibu dalam kalangan masyarakat di Sibu.Pengkaji menggunakan kaedah kuantitatifdengan mengedarkan 384 borang soal selidik kepada responden. Melalui kajian ini, pengkaji mendapati bahawa imej makanan merupakan pilihan majoriti masyarakat Sibu berkenaan dengan imej destinasi yang melambangkan Sibu. Kajian ini akan menyumbang kepada kepentingan praktikal yang perlu dilakukan oleh pihak pengurusan.