Motivation to Learn, Supervisor's Role and Transfer of Competency a Mediating Relationship
Kajian ini dilaksankan untuk mengkaji dorongan untuk belajar sebagai pemboleh ubah penegah yang penting dalam perhubungan di antara peranan penyelia dan pemindahan kompetensi. Kaedah kajian ini tinjauan telah digunakan untuk mengumpul 100 borang soal selidik daripada pekerja teknikal yang berkhidmat...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Jurnal PsikoIoi Perkbidmatan Awam Malaysia
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.unimas.my/id/eprint/2847/1/Azman%2C%20Ismail.pdf http://ir.unimas.my/id/eprint/2847/ http://ir.unimas.my/2847/1/Motivation%20to%20Learn%2C%20Supervisor%27s%20Role%20and%20Transfer%20of%20Competency%20a%20Mediating%20Relationship.pdf |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dilaksankan untuk mengkaji dorongan untuk belajar sebagai pemboleh ubah penegah yang penting dalam perhubungan di antara peranan penyelia dan pemindahan kompetensi. Kaedah kajian ini tinjauan telah digunakan untuk mengumpul 100 borang soal selidik daripada pekerja teknikal yang berkhidmat di Dewan Bandaraya Kuching Utara, Sarawak. Keputusan analisa regrasi stepwise menunjukkan bahawa perhubungan antara dorongan untuk belajar dan peranan penyelia (sokongan dan komunikasi) berupaya meningkatkan pemindahan kompetensi. Dapatan kajian ini mengesahkan bahawa dorongan untuk belajar mampu bertindak sebagai pemboleh ubah penegah dalam modal pengurusan latihan di organisasi kajian. Justeru itu, implikasi kajian ini ke atas teori dan amalan mengurus program latihan, batasan-batasan kerangka konseptual dan metodologi kajian, serta arah tuju kajian akan datang turut dihuraikan dalam kertas kerja ini. |
---|