Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom

Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Syaubari, Othman, Mohd Ridhuan, Mohd Jamil
Format: Article
Language:Malay
Published: Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP) 2022
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/74728
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-74728
record_format dspace
spelling my.unimap-747282022-03-18T06:57:23Z Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom Mohd Syaubari, Othman Mohd Ridhuan, Mohd Jamil Pengajaran Al-Qabisi Bloom KBAT Pendidikan Islam Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/ Kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) merupakan suatu tranformasi di dalam sistem pendidikan di Malaysia pada abad ini selaras dengan pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Amalan pengajaran yang menerapkan KBAT ini telah melangkaui keseluruhan konsep kandungan mata pelajaran dengan difokuskan kepada beberapa teori KBAT khususnya taksonomi Bloom dan Lorin Anderoson. Namun begitu, bagi mata pelajaran Pendidikan Islam yang berteraskan kepada al-Quran dan as-sunnah, pelaksanaan elemen KBAT ini perlu diterjemahkan menerusi asas Falsafah Pendidikan Islam yang meletakkan kesempurnaan pendidikan akal sebagai teras utama di dalam memacu pembudayaan kemahiran berfikir ini. Kemunculan tokoh-tokoh seperti Al-Qabisi yang membicarakan secara menyeluruh pendekatan pengajaran yang bersesuian untuk diintegrasikan dengan elemen KBAT. Untuk itu, kajian ini menggunakan proses penganalisisan secara analisis kepustakaan dengan mengemukakan perbandingan isi kandungan yang mempunyai kesamaan sinonim atau terangkum di dalam maksud konsep Al-Qabisi dalam konteks pengajaran mata pelajaran pendidikan Islam dengan penghasilan taksonomi keperluan berfikir manusia oleh Bloom. Dapatan kajian ini menghasilkan nilai empat pengintegrasian konsep asas Al-Qabisi dan Bloom di dalam keperluan penerapan KBAT iaitu perancangan, permulaan, perkembangan dan penutup pengajaran. Secara keseluruhannya, pelaksanaan PdP pendidikan Islam yang menerapkan KBAT seharusnya menitikberatkan proses dan falsafah pengajaran yang telah dibentuk oleh Al-Qabisi melangkaui amalan taksonomi KBAT yang telah dibentuk oleh Benjamin Samuel Bloom bagi memastikan nilaian kefahaman, penghayatan dan pengamalan oleh pelajar menepati kehendak yang ditetapkan berasaskan acuan Falsafah Pendidikan Islam. 2022-03-18T06:56:07Z 2022-03-18T06:56:07Z 2021 Article Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), vol.10, 2021, pages 25-32 2289-2702 (printed) 2232-1535 (online) http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/74728 https://johdec.unimap.edu.my/ ms Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP)
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language Malay
topic Pengajaran Al-Qabisi
Bloom
KBAT
Pendidikan Islam
spellingShingle Pengajaran Al-Qabisi
Bloom
KBAT
Pendidikan Islam
Mohd Syaubari, Othman
Mohd Ridhuan, Mohd Jamil
Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom
description Link to publisher's homepage at https://johdec.unimap.edu.my/
format Article
author Mohd Syaubari, Othman
Mohd Ridhuan, Mohd Jamil
author_facet Mohd Syaubari, Othman
Mohd Ridhuan, Mohd Jamil
author_sort Mohd Syaubari, Othman
title Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom
title_short Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom
title_full Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom
title_fullStr Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom
title_full_unstemmed Perbandingan pelaksanaan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam mata pelajaran Pendidikan Islam menurut Al-Qabisi dan Benjamin Samuel Bloom
title_sort perbandingan pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (kbat) dalam mata pelajaran pendidikan islam menurut al-qabisi dan benjamin samuel bloom
publisher Center for Communication Technology and Human Development (UniMAP)
publishDate 2022
url http://dspace.unimap.edu.my:80/xmlui/handle/123456789/74728
_version_ 1729704798454808576
score 13.222552