Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan

The Second International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) organized by Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), 12th - 14th November 2010 at Bayview Beach Resort, Penang, Malaysia.

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr., Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr., Khairuddin, Omar, Prof. Dr.
Other Authors: hapiza@tmsk.uitm.edu.my
Format: Working Paper
Language:other
Published: Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) 2011
Subjects:
Online Access:http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/11610
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.unimap-11610
record_format dspace
spelling my.unimap-116102011-04-14T01:39:46Z Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr. Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr. Khairuddin, Omar, Prof. Dr. hapiza@tmsk.uitm.edu.my arh@ftsm.ukm.my ko@ftsm.ukm.my International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) Pengajian tinggi Penyelidikan dan pembangunan Kerangka kerja strategik CRM-i Pengurusan The Second International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) organized by Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), 12th - 14th November 2010 at Bayview Beach Resort, Penang, Malaysia. Institusi Pengajian Tinggi (IPT) memerlukan satu mekanisme yang memberi kelebihan daya saing di dalam menguruskan pelanggan mereka seperti pelajar, staf akademik dan staf pentadbiran sebagai satu entiti yang mampu meningkatkan nilai tambah kepada organisasi mereka. Ini sejajar dengan perkembangan IPT hari ini yang melihat aktiviti Pembangunan dan Penyelidikan sebagai satu cara meningkatkan kelebihan daya saing institusi. Justeru itu, memantapkan pengurusan di Pusat Penyelidikan dan Pembangunan IPT adalah satu keperluan. Pusat Penyelidikan dan Pembangunan IPT memerlukan kepada komunikasi dan interaksi yang tinggi dengan para pelanggannya dan memerlukan hubungan yang kukuh antara ahli akademik dan industri. Ini memerlukan kepada pengurusan pelanggan yang lebih cekap dan berkesan. Pendekatan Pengurusan Perhubungan Pelanggan ( Customer Relationship Management (CRM) ) yang memfokuskan kepada tiga komponen utama iaitu proses, manusia dan teknologi dilihat sebagai satu cara untuk meningkatkan komunikasi dan interaksi tersebut. Kajian ini dilakukan ke atas Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) sahaja. Kerangka kerja strategik CRM-i dijadikan panduan untuk menghasilkan pelan tindakan ini. Justeru itu, kertas kerja ini akan membincangkan mengenai pelan tindakan kerangka kerja CRMi yang telah dijadikan kajian kes di Pusat Penyelidikan & Pembangunan (P & P). Perbincangan akan memfokuskan kepada pembangunan rintis proses bisnes di dalam fasa pelan tindakan CRM-i. 2011-04-14T01:39:46Z 2011-04-14T01:39:46Z 2010-11-12 Working Paper http://hdl.handle.net/123456789/11610 other Proceedings of the International Conference on the Roles of the Humanities and Social Sciences In Engineering (ICoHSE 2010) Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) Centre for Communication Skills and Entrepreneurship
institution Universiti Malaysia Perlis
building UniMAP Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Perlis
content_source UniMAP Library Digital Repository
url_provider http://dspace.unimap.edu.my/
language other
topic International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010)
Pengajian tinggi
Penyelidikan dan pembangunan
Kerangka kerja strategik CRM-i
Pengurusan
spellingShingle International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010)
Pengajian tinggi
Penyelidikan dan pembangunan
Kerangka kerja strategik CRM-i
Pengurusan
Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr.
Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr.
Khairuddin, Omar, Prof. Dr.
Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
description The Second International Conference on the Roles of Humanities and Social Science in Engineering (ICoHSE 2010) organized by Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), 12th - 14th November 2010 at Bayview Beach Resort, Penang, Malaysia.
author2 hapiza@tmsk.uitm.edu.my
author_facet hapiza@tmsk.uitm.edu.my
Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr.
Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr.
Khairuddin, Omar, Prof. Dr.
format Working Paper
author Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr.
Abd Razak, Hamdan, Prof. Dr.
Khairuddin, Omar, Prof. Dr.
author_sort Nor Hapiza, Mohd Ariffin, Dr.
title Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
title_short Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
title_full Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
title_fullStr Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
title_full_unstemmed Pelan tindakan Kerangka kerja strategik CRM-i : Satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
title_sort pelan tindakan kerangka kerja strategik crm-i : satu kajian kes di pusat pembangunan dan penyelidikan
publisher Universiti Malaysia Perlis (UniMAP)
publishDate 2011
url http://dspace.unimap.edu.my/xmlui/handle/123456789/11610
_version_ 1643790222627962880
score 13.214268