Pemerolehan dan pencapaian bahasa Arab program j-QAF dalam kalangan murid sekolah rendah Kuala Terengganu

Pendidikan bahasa Arab dalam program j-QAF yang diperkenalkan mulai tahun 2005 di sekolah rendah kini adalah sangat penting dalam merealisasikan dan mewujudkan generasi ulu al-Albab dan membentuk Tamadun Islam. Program ini adalah manifestasi daripada hasrat kerajaan supaya murid-murid boleh khatam...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Maiziatul Akmar Wan Ahmad
Format: Thesis
Language:other
Published: Tesis FPE 2012
Subjects:
Online Access:http://hdl.handle.net/123456789/1914
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Pendidikan bahasa Arab dalam program j-QAF yang diperkenalkan mulai tahun 2005 di sekolah rendah kini adalah sangat penting dalam merealisasikan dan mewujudkan generasi ulu al-Albab dan membentuk Tamadun Islam. Program ini adalah manifestasi daripada hasrat kerajaan supaya murid-murid boleh khatam al-Qur’an, menguasai jawi dan boleh berkomunikasi dalam bahasa Arab serta menghayati asas-asas fardu ain di peringkat sekolah rendah lagi. Kajian ini bertujuan melihat keberkesanan Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa Arab Program j-QAF dalam kalangan murid sekolah rendah Kuala Terengganu dan tahap pemerolehan mereka berdasarkan dua kategori iaitu Analisis Soal Selidik Latar belakang dan Sikap, serta Analisis Kemahiran.