Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal

Keprihatinan terhadap isu kemampanan sumber air dan kesedaran alam sekitar semakin penting dalam konteks pendidikan di sekolah luar bandar yang sering menghadapi masalah kekurangan sumber air bersih. Penyelidikan ini memfokuskan kepada penilaian tahap literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sabturiah Riduan, Nordin Sakke
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, UMS 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/1/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/
https://doi.org/10.51200/ejk.v30i.5901
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.42695
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.426952025-01-17T06:48:35Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/ Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal Sabturiah Riduan Nordin Sakke DS597.33-597.34 Sabah. British North Borneo TD419-428 Water pollution Keprihatinan terhadap isu kemampanan sumber air dan kesedaran alam sekitar semakin penting dalam konteks pendidikan di sekolah luar bandar yang sering menghadapi masalah kekurangan sumber air bersih. Penyelidikan ini memfokuskan kepada penilaian tahap literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di persekitaran sekolah. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada 30 orang murid yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah luar bandar dalam daerah Kunak, Sabah. Kaedah pengujian yang digunakan ialah kaedah penyelidikan soal-selidik merangkumi empat komponen literasi alam sekitar iaitu aspek pengetahuan, kemahiran, sikap dan tingkah laku. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian mendapati tahap literasi alam sekitar dalam kalangan murid sekolah di daerah Kunak, Sabah adalah pada tahap yang sederhana dengan nilai skor min iaitu 3.55. Oleh itu, penerapan literasi alam sekitar dalam pendidikan ini diharap dapat meningkatkan kesedaran murid terhadap kepentingan pengurusan sumber air yang berkesan. Seterusnya ia dapat memberi manfaat yang besar dalam meningkatkan kesedaran dan amalan berkenaan pengurusan sumber air yang lestari di sekolah luar bandar selari dengan matlamat pembangunan lestari iaitu mengurus sumber air secara mampan. Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, UMS 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/1/FULL%20TEXT.pdf Sabturiah Riduan and Nordin Sakke (2024) Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal. Jurnal Kinabalu, 30. pp. 239-251. https://doi.org/10.51200/ejk.v30i.5901
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
topic DS597.33-597.34 Sabah. British North Borneo
TD419-428 Water pollution
spellingShingle DS597.33-597.34 Sabah. British North Borneo
TD419-428 Water pollution
Sabturiah Riduan
Nordin Sakke
Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
description Keprihatinan terhadap isu kemampanan sumber air dan kesedaran alam sekitar semakin penting dalam konteks pendidikan di sekolah luar bandar yang sering menghadapi masalah kekurangan sumber air bersih. Penyelidikan ini memfokuskan kepada penilaian tahap literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di persekitaran sekolah. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada 30 orang murid yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah luar bandar dalam daerah Kunak, Sabah. Kaedah pengujian yang digunakan ialah kaedah penyelidikan soal-selidik merangkumi empat komponen literasi alam sekitar iaitu aspek pengetahuan, kemahiran, sikap dan tingkah laku. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian mendapati tahap literasi alam sekitar dalam kalangan murid sekolah di daerah Kunak, Sabah adalah pada tahap yang sederhana dengan nilai skor min iaitu 3.55. Oleh itu, penerapan literasi alam sekitar dalam pendidikan ini diharap dapat meningkatkan kesedaran murid terhadap kepentingan pengurusan sumber air yang berkesan. Seterusnya ia dapat memberi manfaat yang besar dalam meningkatkan kesedaran dan amalan berkenaan pengurusan sumber air yang lestari di sekolah luar bandar selari dengan matlamat pembangunan lestari iaitu mengurus sumber air secara mampan.
format Article
author Sabturiah Riduan
Nordin Sakke
author_facet Sabturiah Riduan
Nordin Sakke
author_sort Sabturiah Riduan
title Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
title_short Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
title_full Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
title_fullStr Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
title_full_unstemmed Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
title_sort aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah kunak, sabah: satu penilaian awal
publisher Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, UMS
publishDate 2024
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/1/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/
https://doi.org/10.51200/ejk.v30i.5901
_version_ 1823092348789194752
score 13.235362