Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal
Keprihatinan terhadap isu kemampanan sumber air dan kesedaran alam sekitar semakin penting dalam konteks pendidikan di sekolah luar bandar yang sering menghadapi masalah kekurangan sumber air bersih. Penyelidikan ini memfokuskan kepada penilaian tahap literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian a...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, UMS
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/1/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/ https://doi.org/10.51200/ejk.v30i.5901 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.42695 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.426952025-01-17T06:48:35Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/ Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal Sabturiah Riduan Nordin Sakke DS597.33-597.34 Sabah. British North Borneo TD419-428 Water pollution Keprihatinan terhadap isu kemampanan sumber air dan kesedaran alam sekitar semakin penting dalam konteks pendidikan di sekolah luar bandar yang sering menghadapi masalah kekurangan sumber air bersih. Penyelidikan ini memfokuskan kepada penilaian tahap literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di persekitaran sekolah. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada 30 orang murid yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah luar bandar dalam daerah Kunak, Sabah. Kaedah pengujian yang digunakan ialah kaedah penyelidikan soal-selidik merangkumi empat komponen literasi alam sekitar iaitu aspek pengetahuan, kemahiran, sikap dan tingkah laku. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian mendapati tahap literasi alam sekitar dalam kalangan murid sekolah di daerah Kunak, Sabah adalah pada tahap yang sederhana dengan nilai skor min iaitu 3.55. Oleh itu, penerapan literasi alam sekitar dalam pendidikan ini diharap dapat meningkatkan kesedaran murid terhadap kepentingan pengurusan sumber air yang berkesan. Seterusnya ia dapat memberi manfaat yang besar dalam meningkatkan kesedaran dan amalan berkenaan pengurusan sumber air yang lestari di sekolah luar bandar selari dengan matlamat pembangunan lestari iaitu mengurus sumber air secara mampan. Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, UMS 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/1/FULL%20TEXT.pdf Sabturiah Riduan and Nordin Sakke (2024) Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal. Jurnal Kinabalu, 30. pp. 239-251. https://doi.org/10.51200/ejk.v30i.5901 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English |
topic |
DS597.33-597.34 Sabah. British North Borneo TD419-428 Water pollution |
spellingShingle |
DS597.33-597.34 Sabah. British North Borneo TD419-428 Water pollution Sabturiah Riduan Nordin Sakke Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal |
description |
Keprihatinan terhadap isu kemampanan sumber air dan kesedaran alam sekitar semakin penting dalam konteks pendidikan di sekolah luar bandar yang sering menghadapi masalah kekurangan sumber air bersih. Penyelidikan ini memfokuskan kepada penilaian tahap literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di persekitaran sekolah. Sampel dalam kajian ini terdiri daripada 30 orang murid yang dipilih secara rawak di sebuah sekolah luar bandar dalam daerah Kunak, Sabah. Kaedah pengujian yang digunakan ialah kaedah penyelidikan soal-selidik merangkumi empat komponen literasi alam sekitar iaitu aspek pengetahuan, kemahiran, sikap dan tingkah laku. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian mendapati tahap literasi alam sekitar dalam kalangan murid sekolah di daerah Kunak, Sabah adalah pada tahap yang sederhana dengan nilai skor min iaitu 3.55. Oleh itu, penerapan literasi alam sekitar dalam pendidikan ini diharap dapat meningkatkan kesedaran murid terhadap kepentingan pengurusan sumber air yang berkesan. Seterusnya ia dapat memberi manfaat yang besar dalam meningkatkan kesedaran dan amalan berkenaan pengurusan sumber air yang lestari di sekolah luar bandar selari dengan matlamat pembangunan lestari iaitu mengurus sumber air secara mampan. |
format |
Article |
author |
Sabturiah Riduan Nordin Sakke |
author_facet |
Sabturiah Riduan Nordin Sakke |
author_sort |
Sabturiah Riduan |
title |
Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal |
title_short |
Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal |
title_full |
Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal |
title_fullStr |
Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal |
title_full_unstemmed |
Aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah Kunak, Sabah: satu penilaian awal |
title_sort |
aplikasi literasi alam sekitar terhadap sistem penuaian air hujan di sekolah dalam daerah kunak, sabah: satu penilaian awal |
publisher |
Fakulti Kemanusiaan, Seni dan Warisan, UMS |
publishDate |
2024 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/1/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42695/ https://doi.org/10.51200/ejk.v30i.5901 |
_version_ |
1823092348789194752 |
score |
13.235362 |