Kertas konsep kepimpinan distributif pengetua, komuniti pembelajaran profesional virtual, motivasi, dan kepimpinan guru sekolah menengah di Negeri Sabah

Kertas konsep ini membincangkan empat variabel iaitu kepimpinan distributif pengetua, komuniti pembelajaran profesional virtual, motivasi dan kepimpinan guru sekolah menengah di negeri Sabah. Pendekatan yang akan digunakan dalam kajian ini merupakan pendekatan kuantitatif dan reka bentuk kajian buka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Arzizul Antin, Dg Norizah Ag Kiflee@Dzulkifli
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42218/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42218/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42218/
https://doi.org/10.35631/IJEPC.955011
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas konsep ini membincangkan empat variabel iaitu kepimpinan distributif pengetua, komuniti pembelajaran profesional virtual, motivasi dan kepimpinan guru sekolah menengah di negeri Sabah. Pendekatan yang akan digunakan dalam kajian ini merupakan pendekatan kuantitatif dan reka bentuk kajian bukan eksperimen. Kaedah kajian yang akan digunakan pula adalah kaedah tinjauan. Seramai 375 orang guru sekolah menengah di seluruh negeri Sabah akan terlibat sebagai sampel kajian yang dipilih menggunakan teknik pensampelan rawak mudah. Data mentah yang diperolehi dengan menggunakan instrumen soal selidik akan dianalisis menggunakan ujian Korelasi Pearson dan Regresi Berganda menggunakan Statistical Package for Social Sciences (SPSS) serta Analisis Laluan menggunakan perisian AMOS (Analysis Moment of Structure). Kajian ini sangat penting untuk dijalankan kerana dapatan yang akan diperolehi nanti akan menjelaskan aspek-aspek yang akan mempengaruhi kepimpinan guru sekolah menengah di negeri Sabah dan langkah-langkah yang sepatutnya bolehlah diambil untuk memperkasa profesion keguruan dan meningkatkan keberkesanan sistem pendidikan negara khususnya daripada aspek kepimpinan guru.