Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah

Pengalaman pembelajaran di institusi pengajian merupakan elemen penting yang menentukan kebolehgajian diri seseorang pelajar atau bakal graduan. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan dan pengaruh tiga komponen pengalaman pembelajaran iaitu Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi, Kep...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Asrin Gili
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/1/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41423
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.414232024-11-08T03:48:35Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/ Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah Asrin Gili HD6050-6305 Classes of labor Including women, children, students, middle-aged and older persons, minorities Pengalaman pembelajaran di institusi pengajian merupakan elemen penting yang menentukan kebolehgajian diri seseorang pelajar atau bakal graduan. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan dan pengaruh tiga komponen pengalaman pembelajaran iaitu Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi, Kepuasan Latihan Industri dan Pembelajaran Terarah Tendiri terhadap Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar Kolej Vokasional (KV) di negeri Sabah, Malaysia. Kajian kuantitatif ini mengaplikasikan kaedah tinjauan cross-sectional dan menggunakan satu set borang soal selidik adaptasi untuk memungut data daripada 297 orang pelajar semester akhir sebagai sampel. Data dianalisis menggunakan perisian IBM-SPSS-AMOS. Analisis deskriptif menunjukkan semua variabel adalah pada tahap tinggi. Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan wujud hubungan positif yang signifikan antara Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi (r=0.613, p<0.01), Kepuasan Latihan Industri (r=0.573, p<0.01) dan Pembelajaran Terarah Kendiri (r=0.707, p<0.01) dengan Tanggapan Kebolehgajian Diri. Analisis laluan (SEM) menunjukkan bahawa ketigatiga variabel bebas ini mempunyai pengaruh yang signifikan dan mampu meramal Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar pada kadar 64%. Secara perbandingan, pengaruh Pembelajaran Terarah Kendiri adalah yang terkuat, diikuti Kepuasan Latihan Industri dan Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi. Menerusi analisis SEM, kajian ini juga berjaya membangunkan satu cadangan Model Tanggapan Kebolehgajian Diri yang menggabungkan ketiga-tiga variabel bebas ini sebagai faktor utama kepada Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar. Dapatan-dapatan kajian ini adalah bukti empirikal bahawa Tanggapan Kebolehgajian Diri yang membolehkan pelajar lebih berkeyakinan untuk bersaing dalam pasaran buruh selepas menamatkan pengajian dapat ditingkatkan menerusi kualiti perkhidmatan institusi yang baik, latihan industri yang memuaskan serta penguasaan pembelajaran terarah kendiri. Oleh itu, hasil kajian ini diharap boleh menjadi panduan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam sistem pendidikan KV dan juga penyelidikan dalam usaha meningkatkan kebolehgajian pelajar menerusi intervensi kualiti perkhidmatan institusi, latihan industri dan pembelajaran terarah kendiri. 2021 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/2/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/1/FULLTEXT.pdf Asrin Gili (2021) Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah. Doctoral thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HD6050-6305 Classes of labor Including women, children, students, middle-aged and older persons, minorities
spellingShingle HD6050-6305 Classes of labor Including women, children, students, middle-aged and older persons, minorities
Asrin Gili
Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah
description Pengalaman pembelajaran di institusi pengajian merupakan elemen penting yang menentukan kebolehgajian diri seseorang pelajar atau bakal graduan. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan dan pengaruh tiga komponen pengalaman pembelajaran iaitu Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi, Kepuasan Latihan Industri dan Pembelajaran Terarah Tendiri terhadap Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar Kolej Vokasional (KV) di negeri Sabah, Malaysia. Kajian kuantitatif ini mengaplikasikan kaedah tinjauan cross-sectional dan menggunakan satu set borang soal selidik adaptasi untuk memungut data daripada 297 orang pelajar semester akhir sebagai sampel. Data dianalisis menggunakan perisian IBM-SPSS-AMOS. Analisis deskriptif menunjukkan semua variabel adalah pada tahap tinggi. Ujian korelasi Pearson pula menunjukkan wujud hubungan positif yang signifikan antara Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi (r=0.613, p<0.01), Kepuasan Latihan Industri (r=0.573, p<0.01) dan Pembelajaran Terarah Kendiri (r=0.707, p<0.01) dengan Tanggapan Kebolehgajian Diri. Analisis laluan (SEM) menunjukkan bahawa ketigatiga variabel bebas ini mempunyai pengaruh yang signifikan dan mampu meramal Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar pada kadar 64%. Secara perbandingan, pengaruh Pembelajaran Terarah Kendiri adalah yang terkuat, diikuti Kepuasan Latihan Industri dan Persepsi Kualiti Perkhidmatan Institusi. Menerusi analisis SEM, kajian ini juga berjaya membangunkan satu cadangan Model Tanggapan Kebolehgajian Diri yang menggabungkan ketiga-tiga variabel bebas ini sebagai faktor utama kepada Tanggapan Kebolehgajian Diri pelajar. Dapatan-dapatan kajian ini adalah bukti empirikal bahawa Tanggapan Kebolehgajian Diri yang membolehkan pelajar lebih berkeyakinan untuk bersaing dalam pasaran buruh selepas menamatkan pengajian dapat ditingkatkan menerusi kualiti perkhidmatan institusi yang baik, latihan industri yang memuaskan serta penguasaan pembelajaran terarah kendiri. Oleh itu, hasil kajian ini diharap boleh menjadi panduan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam sistem pendidikan KV dan juga penyelidikan dalam usaha meningkatkan kebolehgajian pelajar menerusi intervensi kualiti perkhidmatan institusi, latihan industri dan pembelajaran terarah kendiri.
format Thesis
author Asrin Gili
author_facet Asrin Gili
author_sort Asrin Gili
title Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah
title_short Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah
title_full Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah
title_fullStr Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah
title_full_unstemmed Pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di Sabah
title_sort pengaruh pengalaman pembelajaran terhadap tanggapan kebolehgajian diri pelajar kolej vokasional di sabah
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/2/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/1/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41423/
_version_ 1816131850077208576
score 13.214268