Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan

Kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengurusan kokurikulum pelajar, keterlibatan pelajar dalam kokurikulum dan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan. Kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan menggunakan instrum...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Roslee Talip, Mohd. Yusof Abdullah, Dg. Norizah Ag. Kiflee@Dzulkifli, Elizabeth Lim Siew Ping
Format: Article
Language:English
English
Published: Universiti islam Melaka 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41322
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.413222024-10-14T02:28:41Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/ Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan Roslee Talip Mohd. Yusof Abdullah Dg. Norizah Ag. Kiflee@Dzulkifli Elizabeth Lim Siew Ping DS633-644.46 History LB3602-3640 School life. Student manners and customs Kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengurusan kokurikulum pelajar, keterlibatan pelajar dalam kokurikulum dan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan. Kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan menggunakan instrumen soal selidik melibatkan responden seramai 320 orang pelajar tingkatan empat yang terlibat dalam kegiatan kokurikulum di 9 buah sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan. Pemilihan sampel kajian menggunakan pensampelan rawak berstrata berkadar. Data kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 26.0. Berdasarkan analisis deskriptif, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap pengurusan kokurikulum pelajar berada pada tahap yang tinggi (M=3.77). Manakala tahap keterlibatan pelajar dalam kokurikulum (M=3.47) dan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar (M=3.64) masing- masing berada pada tahap sederhana. Analisis Korelasi Pearson pula mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengurusan kokurikulum pelajar dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan (r=0.39). Universiti islam Melaka 2021 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/2/FULL%20TEXT.pdf Roslee Talip and Mohd. Yusof Abdullah and Dg. Norizah Ag. Kiflee@Dzulkifli and Elizabeth Lim Siew Ping (2021) Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan. Jurnal Kesidang, 6. pp. 1-11.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic DS633-644.46 History
LB3602-3640 School life. Student manners and customs
spellingShingle DS633-644.46 History
LB3602-3640 School life. Student manners and customs
Roslee Talip
Mohd. Yusof Abdullah
Dg. Norizah Ag. Kiflee@Dzulkifli
Elizabeth Lim Siew Ping
Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan
description Kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengurusan kokurikulum pelajar, keterlibatan pelajar dalam kokurikulum dan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan. Kajian kuantitatif berbentuk deskriptif ini dijalankan secara tinjauan menggunakan instrumen soal selidik melibatkan responden seramai 320 orang pelajar tingkatan empat yang terlibat dalam kegiatan kokurikulum di 9 buah sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan. Pemilihan sampel kajian menggunakan pensampelan rawak berstrata berkadar. Data kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 26.0. Berdasarkan analisis deskriptif, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tahap pengurusan kokurikulum pelajar berada pada tahap yang tinggi (M=3.77). Manakala tahap keterlibatan pelajar dalam kokurikulum (M=3.47) dan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar (M=3.64) masing- masing berada pada tahap sederhana. Analisis Korelasi Pearson pula mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pengurusan kokurikulum pelajar dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum dengan kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan (r=0.39).
format Article
author Roslee Talip
Mohd. Yusof Abdullah
Dg. Norizah Ag. Kiflee@Dzulkifli
Elizabeth Lim Siew Ping
author_facet Roslee Talip
Mohd. Yusof Abdullah
Dg. Norizah Ag. Kiflee@Dzulkifli
Elizabeth Lim Siew Ping
author_sort Roslee Talip
title Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_short Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_full Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_fullStr Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_full_unstemmed Pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Labuan
title_sort pengaruh pengurusan kokurikulum dan keterlibatan pelajar dalam kokurikulum terhadap kemahiran insaniah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di wilayah persekutuan labuan
publisher Universiti islam Melaka
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41322/
_version_ 1814049450269605888
score 13.209306