Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah

Kajian ini bertujuan untuk meneroka Strategi Pengurusan Evidens Pentaksiran Bilik Darjah Bagi Murid Masalah Pembelajaran dalam Program Pendidikan Inklusif di sekolah rendah. Surat siaran KPM bilangan 14, 2018 menyatakan pemansuhan amalan peperiksaan pertengahan dan akhir tahun bagi murid tahap 1, te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Velerie Wheelervon Primus, Musirin Mosin
Format: Article
Language:English
English
Published: MJSSH 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i9.1026
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41105
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.411052024-09-27T00:40:01Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/ Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin LB2801-3095 School administration and organization LC4812-5160.3 Other special classes Kajian ini bertujuan untuk meneroka Strategi Pengurusan Evidens Pentaksiran Bilik Darjah Bagi Murid Masalah Pembelajaran dalam Program Pendidikan Inklusif di sekolah rendah. Surat siaran KPM bilangan 14, 2018 menyatakan pemansuhan amalan peperiksaan pertengahan dan akhir tahun bagi murid tahap 1, telah dimansuhkan bermula 2018. Peperiksaan yang sebelum ini dijalankan telah digantikan dengan sistem pentaksiran yang lebih objektif (LPM, 2018). Murid masalah pembelajaran dalam program inklusif juga tidak terkecuali daripada sistem pentaksiran yang baharu ini. Namun demikian, pelaksanaan program inklusif ini menimbulkan masalah guru di kelas perdana untuk menjalankan pentaksiran antara murid perdana dengan murid berkeperluan khas. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka strategi pengurusan perancangan PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan kaedah kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru iaitu guru akademik, guru panitia, guru penyelaras PBD dan guru besar yang terlibat dalam mengurus dan mengendalikan PBD dipilih secara purposive sampling sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa setiap peserta kajian menunjukkan strategi pengurusan PBD mengikut bidang tugas masing-masing. Kajian ini juga membentuk satu kitaran pengurusan yang sistematik untuk memastikan pengurusan PBD murid inklusif di laksanakan mengikut buku garis panduan PBD edisi 2018. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh organisasi sekolah selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru dan organisasi sekolah untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI di sekolah rendah. MJSSH 2021 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/2/FULL%20TEXT.pdf Velerie Wheelervon Primus and Musirin Mosin (2021) Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 282-293. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i9.1026
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB2801-3095 School administration and organization
LC4812-5160.3 Other special classes
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
LC4812-5160.3 Other special classes
Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka Strategi Pengurusan Evidens Pentaksiran Bilik Darjah Bagi Murid Masalah Pembelajaran dalam Program Pendidikan Inklusif di sekolah rendah. Surat siaran KPM bilangan 14, 2018 menyatakan pemansuhan amalan peperiksaan pertengahan dan akhir tahun bagi murid tahap 1, telah dimansuhkan bermula 2018. Peperiksaan yang sebelum ini dijalankan telah digantikan dengan sistem pentaksiran yang lebih objektif (LPM, 2018). Murid masalah pembelajaran dalam program inklusif juga tidak terkecuali daripada sistem pentaksiran yang baharu ini. Namun demikian, pelaksanaan program inklusif ini menimbulkan masalah guru di kelas perdana untuk menjalankan pentaksiran antara murid perdana dengan murid berkeperluan khas. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka strategi pengurusan perancangan PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan kaedah kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru iaitu guru akademik, guru panitia, guru penyelaras PBD dan guru besar yang terlibat dalam mengurus dan mengendalikan PBD dipilih secara purposive sampling sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa setiap peserta kajian menunjukkan strategi pengurusan PBD mengikut bidang tugas masing-masing. Kajian ini juga membentuk satu kitaran pengurusan yang sistematik untuk memastikan pengurusan PBD murid inklusif di laksanakan mengikut buku garis panduan PBD edisi 2018. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh organisasi sekolah selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru dan organisasi sekolah untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI di sekolah rendah.
format Article
author Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
author_facet Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
author_sort Velerie Wheelervon Primus
title Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
title_short Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
title_full Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
title_fullStr Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
title_full_unstemmed Strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
title_sort strategi pengurusan evidens pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program inklusif sekolah rendah
publisher MJSSH
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41105/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i9.1026
_version_ 1811684211407454208
score 13.2014675