Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah

Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan PBD Mur...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Velerie Wheelervon Primus, Musirin Mosin
Format: Article
Language:English
English
Published: MJSSH 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.903
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41104
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.411042024-09-27T00:39:48Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/ Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin LB1501-1547 Primary education LB3011-3095 School management and discipline Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah secara kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru di empat buah sekolah yang terlibat dalam mengendalikan PBD dipilih secara purposive sampling sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga belas sub tema yang muncul dalam pengurusan perancangan pentaksiran dan pengurusan strategi mentaksir MBK PPI. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh guru selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI. MJSSH 2021 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/2/FULL%20TEXT.pdf Velerie Wheelervon Primus and Musirin Mosin (2021) Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 59-68. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.903
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1501-1547 Primary education
LB3011-3095 School management and discipline
spellingShingle LB1501-1547 Primary education
LB3011-3095 School management and discipline
Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
description Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah secara kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru di empat buah sekolah yang terlibat dalam mengendalikan PBD dipilih secara purposive sampling sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga belas sub tema yang muncul dalam pengurusan perancangan pentaksiran dan pengurusan strategi mentaksir MBK PPI. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh guru selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI.
format Article
author Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
author_facet Velerie Wheelervon Primus
Musirin Mosin
author_sort Velerie Wheelervon Primus
title Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
title_short Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
title_full Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
title_fullStr Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
title_full_unstemmed Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
title_sort pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
publisher MJSSH
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/
https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.903
_version_ 1811684210399772672
score 13.2014675