Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah
Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan PBD Mur...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
MJSSH
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/ https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.903 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.41104 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.411042024-09-27T00:39:48Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/ Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin LB1501-1547 Primary education LB3011-3095 School management and discipline Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah secara kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru di empat buah sekolah yang terlibat dalam mengendalikan PBD dipilih secara purposive sampling sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga belas sub tema yang muncul dalam pengurusan perancangan pentaksiran dan pengurusan strategi mentaksir MBK PPI. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh guru selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI. MJSSH 2021 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/2/FULL%20TEXT.pdf Velerie Wheelervon Primus and Musirin Mosin (2021) Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6. pp. 59-68. https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.903 |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
LB1501-1547 Primary education LB3011-3095 School management and discipline |
spellingShingle |
LB1501-1547 Primary education LB3011-3095 School management and discipline Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
description |
Pentaksiran bilik darjah (PBD) merupakan satu transformasi kurikulum semasa dalam landskap pentaksiran pendidikan negara. Pendekatan utama dalam PBD ialah pentaksiran untuk pembelajaran dan pentaksiran sebagai pembelajaran. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk meneroka pengurusan perancangan PBD Murid Berkeperluan Khas (MBK) dalam Program Pendidikan Inklusif (PPI) sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini adalah secara kajian kes yang menggunakan kaedah kualitatif. Empat orang guru di empat buah sekolah yang terlibat dalam mengendalikan PBD dipilih secara purposive sampling sebagai peserta kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga belas sub tema yang muncul dalam pengurusan perancangan pentaksiran dan pengurusan strategi mentaksir MBK PPI. Kajian ini adalah signifikan dengan keperluan semasa pendidikan negara yang sedang melalui fasa transformasi kurikulum dan pentaksiran. Pengurusan PBD oleh guru selaku pelaksana utama dasar amat penting dalam menjamin kualiti PBD dalam kalangan MBK PPI. Keberhasilan dan kemenjadian MBK PPI dalam pengurusan PBD yang terancang serta pengajaran dan pembelajaran dapat dikesan dapat memberi peluang kepada MBK PPI untuk mendapat kesamarataan dalam pembelajaran. Dapatan kajian ini juga telah memberi garis panduan kepada guru untuk mengurus dan merancang PBD MBK PPI. |
format |
Article |
author |
Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin |
author_facet |
Velerie Wheelervon Primus Musirin Mosin |
author_sort |
Velerie Wheelervon Primus |
title |
Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
title_short |
Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
title_full |
Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
title_fullStr |
Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
title_sort |
pengurusan pentaksiran bilik darjah murid berkeperluan khas dalam program pendidikan inklusif di sekolah rendah |
publisher |
MJSSH |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41104/ https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i8.903 |
_version_ |
1811684210399772672 |
score |
13.2014675 |