Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010

Kajian ini membincangkan mengenai sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah bermula dari tahun 1896 sehingga tahun 2010. Kajian ini meneliti sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api sepanjang empat zaman pentadbiran di Sabah iaitu pentadbiran SBBUB, pentadbiran Jepu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Juviana Jima
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.41039
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.410392024-09-13T02:04:29Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/ Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010 Juviana Jima HE1001-5600 Railroads. Rapid transit systems Kajian ini membincangkan mengenai sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah bermula dari tahun 1896 sehingga tahun 2010. Kajian ini meneliti sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api sepanjang empat zaman pentadbiran di Sabah iaitu pentadbiran SBBUB, pentadbiran Jepun, pentadbiran Kolonia! British dan pentadbiran Persekutuan Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan sejarah. Sumber primer bagi kajian ini pula adalah berdasarkan Rekod Pejabat Tanah Jajahan, North Borneo State Secretariat File (Jabatan Arkib Negeri Sabah), Laporan Tahunan Borneo Utara, Laporan Tahunan Negeri Sabah, Laporan Tahunan Kereta Api Borneo Utara, Laporan Ketua Audit Negara, Akhbar BNBH, Ordinan Kereta Api 1914, Akta Kereta Api 1991, Enakmen Undang-Undang Warisan Budaya (Pemuliharaan) 1997, Enakmen Barang-Barang Kuno dan Harta Karun 1977. Sumber Sekunder pula terdiri daripada buku, jurnal dan akhbar. Dapatan kajian rnenunjukkan bahawa perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah adalah dipengaruhi oleh matlamat sistem pentadbiran. Hasil kajian ini penting kerana dapat dijadikan sebagai satu rujukan dalam pengurusan stesen dan perhentian kereta api di Sabah. Selain itu, Kajian ini juga, boleh dijadikan rujukan bagi kerajaan Malaysia dalam berdepan masalah yang berkaitan dengan pengekalan stesen dan perhentian kereta api pada masa akan datang. 2020 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/2/FULLTEXT.pdf Juviana Jima (2020) Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic HE1001-5600 Railroads. Rapid transit systems
spellingShingle HE1001-5600 Railroads. Rapid transit systems
Juviana Jima
Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010
description Kajian ini membincangkan mengenai sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah bermula dari tahun 1896 sehingga tahun 2010. Kajian ini meneliti sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api sepanjang empat zaman pentadbiran di Sabah iaitu pentadbiran SBBUB, pentadbiran Jepun, pentadbiran Kolonia! British dan pentadbiran Persekutuan Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan sejarah. Sumber primer bagi kajian ini pula adalah berdasarkan Rekod Pejabat Tanah Jajahan, North Borneo State Secretariat File (Jabatan Arkib Negeri Sabah), Laporan Tahunan Borneo Utara, Laporan Tahunan Negeri Sabah, Laporan Tahunan Kereta Api Borneo Utara, Laporan Ketua Audit Negara, Akhbar BNBH, Ordinan Kereta Api 1914, Akta Kereta Api 1991, Enakmen Undang-Undang Warisan Budaya (Pemuliharaan) 1997, Enakmen Barang-Barang Kuno dan Harta Karun 1977. Sumber Sekunder pula terdiri daripada buku, jurnal dan akhbar. Dapatan kajian rnenunjukkan bahawa perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah adalah dipengaruhi oleh matlamat sistem pentadbiran. Hasil kajian ini penting kerana dapat dijadikan sebagai satu rujukan dalam pengurusan stesen dan perhentian kereta api di Sabah. Selain itu, Kajian ini juga, boleh dijadikan rujukan bagi kerajaan Malaysia dalam berdepan masalah yang berkaitan dengan pengekalan stesen dan perhentian kereta api pada masa akan datang.
format Thesis
author Juviana Jima
author_facet Juviana Jima
author_sort Juviana Jima
title Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010
title_short Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010
title_full Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010
title_fullStr Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010
title_full_unstemmed Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010
title_sort perkembangan stesen dan perhentian keretapi di sabah. 1986-2010
publishDate 2020
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/
_version_ 1811684177054007296
score 13.2014675