Perkembangan stesen dan perhentian keretapi di Sabah. 1986-2010

Kajian ini membincangkan mengenai sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah bermula dari tahun 1896 sehingga tahun 2010. Kajian ini meneliti sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api sepanjang empat zaman pentadbiran di Sabah iaitu pentadbiran SBBUB, pentadbiran Jepu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Juviana Jima
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41039/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini membincangkan mengenai sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah bermula dari tahun 1896 sehingga tahun 2010. Kajian ini meneliti sejarah perkembangan stesen dan perhentian kereta api sepanjang empat zaman pentadbiran di Sabah iaitu pentadbiran SBBUB, pentadbiran Jepun, pentadbiran Kolonia! British dan pentadbiran Persekutuan Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah pendekatan sejarah. Sumber primer bagi kajian ini pula adalah berdasarkan Rekod Pejabat Tanah Jajahan, North Borneo State Secretariat File (Jabatan Arkib Negeri Sabah), Laporan Tahunan Borneo Utara, Laporan Tahunan Negeri Sabah, Laporan Tahunan Kereta Api Borneo Utara, Laporan Ketua Audit Negara, Akhbar BNBH, Ordinan Kereta Api 1914, Akta Kereta Api 1991, Enakmen Undang-Undang Warisan Budaya (Pemuliharaan) 1997, Enakmen Barang-Barang Kuno dan Harta Karun 1977. Sumber Sekunder pula terdiri daripada buku, jurnal dan akhbar. Dapatan kajian rnenunjukkan bahawa perkembangan stesen dan perhentian kereta api di Sabah adalah dipengaruhi oleh matlamat sistem pentadbiran. Hasil kajian ini penting kerana dapat dijadikan sebagai satu rujukan dalam pengurusan stesen dan perhentian kereta api di Sabah. Selain itu, Kajian ini juga, boleh dijadikan rujukan bagi kerajaan Malaysia dalam berdepan masalah yang berkaitan dengan pengekalan stesen dan perhentian kereta api pada masa akan datang.