Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap, jenis dan faktor perlakuan buli serta program intervensi yang terdapat di sekolah menengah agama. Seramai 400 orang pelajar di empat buah negeri, iaitu Kelantan, Terengganu, Melaka dan Johor telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud, Halimah Ma’alip, Balan Rathakrishnan, Suraya Ramli, Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad
Format: Article
Language:English
English
Published: Southeast Asia Psychology Journal 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.40822
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.408222024-08-28T01:17:00Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/ Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud Halimah Ma’alip Balan Rathakrishnan Suraya Ramli Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad LB1603-1696.6 Secondary education. High schools LB3011-3095 School management and discipline Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap, jenis dan faktor perlakuan buli serta program intervensi yang terdapat di sekolah menengah agama. Seramai 400 orang pelajar di empat buah negeri, iaitu Kelantan, Terengganu, Melaka dan Johor telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah kuantitatif dengan tinjauan dan persampelan dilakukan secara persampelan rawak mudah kelompok atas kelompok. Nilai kebolehpercayaan instrumen adalah ? = 0.8234. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows. Statistik deskriptif iaitu frekuensi dan min digunakan untuk menganalisis tahap perlakuan buli manakala statistik inferensi iaitu regresi berganda digunakan untuk mengenal pasti faktor peramal kepada perlakuan buli dalam kalangan pelajar. Hasil kajian mendapati bahawa tahap perlakuan buli berada pada tahap sederhana. Manakala aspek yang paling mempengaruhi perlakuan buli adalah dari aspek kewangan. Kajian juga mendapati bahawa dua peramal, iaitu akademik dan kewangan dapat menyumbang 7.4 peratus kepada perlakuan buli. Southeast Asia Psychology Journal 2023 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/2/FULL%20TEXT.pdf Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud and Halimah Ma’alip and Balan Rathakrishnan and Suraya Ramli and Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad (2023) Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama. Southeast Asia Psychology Journal, 11. pp. 51-64.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
LB3011-3095 School management and discipline
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
LB3011-3095 School management and discipline
Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud
Halimah Ma’alip
Balan Rathakrishnan
Suraya Ramli
Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad
Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap, jenis dan faktor perlakuan buli serta program intervensi yang terdapat di sekolah menengah agama. Seramai 400 orang pelajar di empat buah negeri, iaitu Kelantan, Terengganu, Melaka dan Johor telah dipilih sebagai responden dalam kajian ini. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik. Kaedah kajian yang digunakan adalah kaedah kuantitatif dengan tinjauan dan persampelan dilakukan secara persampelan rawak mudah kelompok atas kelompok. Nilai kebolehpercayaan instrumen adalah ? = 0.8234. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) for Windows. Statistik deskriptif iaitu frekuensi dan min digunakan untuk menganalisis tahap perlakuan buli manakala statistik inferensi iaitu regresi berganda digunakan untuk mengenal pasti faktor peramal kepada perlakuan buli dalam kalangan pelajar. Hasil kajian mendapati bahawa tahap perlakuan buli berada pada tahap sederhana. Manakala aspek yang paling mempengaruhi perlakuan buli adalah dari aspek kewangan. Kajian juga mendapati bahawa dua peramal, iaitu akademik dan kewangan dapat menyumbang 7.4 peratus kepada perlakuan buli.
format Article
author Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud
Halimah Ma’alip
Balan Rathakrishnan
Suraya Ramli
Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad
author_facet Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud
Halimah Ma’alip
Balan Rathakrishnan
Suraya Ramli
Wan Utma Mazrah Wan Abdul Samad
author_sort Pg Razmahayati Pg Hj Mahmud
title Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_short Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_full Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_fullStr Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_full_unstemmed Perlakuan Buli Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama
title_sort perlakuan buli dalam kalangan pelajar sekolah menengah agama
publisher Southeast Asia Psychology Journal
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40822/
_version_ 1809140096146866176
score 13.19449