Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
Pendidikan merupakan keperluan penting bagi setiap peringkat umur secara umumnya dan anak-anak secara khusus. Antara objektif utama pendidikan adalah untuk membina individu yang soleh dan mampu membentuk masyarakat yang menghayati nilai akhlak yang tinggi di dalam kehidupan. Maqasid pendidikan ini p...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Fakulti Pengajian Islam, Universiti Malaysia Sabah
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/ https://www.ums.edu.my/fis/index.php/conferences/seapis |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.39393 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.393932024-08-05T02:10:42Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/ Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman Abdul Azib Hussain Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris B108-5802 By period Including individual philosophers and schools of philosophy BP1-253 Islam Pendidikan merupakan keperluan penting bagi setiap peringkat umur secara umumnya dan anak-anak secara khusus. Antara objektif utama pendidikan adalah untuk membina individu yang soleh dan mampu membentuk masyarakat yang menghayati nilai akhlak yang tinggi di dalam kehidupan. Maqasid pendidikan ini perlu diterapkan kepada anak-anak sejak mereka masih kecil lagi. Dalam surah Luqman ayat 12 hingga 19 terdapat suluhan dan panduan wahyu mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak. Oleh itu kajian ini ingin mengetengahkan perbahasan mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak yang diadaptasi daripada ayat-ayat dalam surah Luqman tersebut. Kajian ini berbentuk kualitatif menggunakan metode kepustakaan. Data-data kajian dirujuk daripada al-Quran dan hadis di samping sumber-sumber bertulis dan Internet seperti buku, jurnal, disertasi dan makalah. Data-data ini kemudian dianalisis menggunakan metode induktif, deduktif dan deskriptif. Hasil kajian menemui terdapat tiga dimensi utama maqasid pendidikan rabbani yang diketengahkan daripada ayat 12 hingga 19 dalam surah Luqman iaitu: (a) Dimensi maqasid pendidikan rabbani nafsiy; (b) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ‘aqliy, dan; (c) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ijtima’iy. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Malaysia Sabah 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/2/FULL%20TEXT.pdf Abdul Azib Hussain and Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris (2023) Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman. https://www.ums.edu.my/fis/index.php/conferences/seapis |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
B108-5802 By period Including individual philosophers and schools of philosophy BP1-253 Islam |
spellingShingle |
B108-5802 By period Including individual philosophers and schools of philosophy BP1-253 Islam Abdul Azib Hussain Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman |
description |
Pendidikan merupakan keperluan penting bagi setiap peringkat umur secara umumnya dan anak-anak secara khusus. Antara objektif utama pendidikan adalah untuk membina individu yang soleh dan mampu membentuk masyarakat yang menghayati nilai akhlak yang tinggi di dalam kehidupan. Maqasid pendidikan ini perlu diterapkan kepada anak-anak sejak mereka masih kecil lagi. Dalam surah Luqman ayat 12 hingga 19 terdapat suluhan dan panduan wahyu mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak. Oleh itu kajian ini ingin mengetengahkan perbahasan mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak yang diadaptasi daripada ayat-ayat dalam surah Luqman tersebut. Kajian ini berbentuk kualitatif menggunakan metode kepustakaan. Data-data kajian dirujuk daripada al-Quran dan hadis di samping sumber-sumber bertulis dan Internet seperti buku, jurnal, disertasi dan makalah. Data-data ini kemudian dianalisis menggunakan metode induktif, deduktif dan deskriptif. Hasil kajian menemui terdapat tiga dimensi utama maqasid pendidikan rabbani yang diketengahkan daripada ayat 12 hingga 19 dalam surah Luqman iaitu: (a) Dimensi maqasid pendidikan rabbani nafsiy; (b) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ‘aqliy, dan; (c) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ijtima’iy. |
format |
Proceedings |
author |
Abdul Azib Hussain Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris |
author_facet |
Abdul Azib Hussain Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris |
author_sort |
Abdul Azib Hussain |
title |
Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman |
title_short |
Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman |
title_full |
Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman |
title_fullStr |
Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman |
title_full_unstemmed |
Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman |
title_sort |
maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak: adaptasi daripada ayat 12 hingga 19 surah luqman |
publisher |
Fakulti Pengajian Islam, Universiti Malaysia Sabah |
publishDate |
2023 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/2/FULL%20TEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/ https://www.ums.edu.my/fis/index.php/conferences/seapis |
_version_ |
1806689831942619136 |
score |
13.18916 |