Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman

Pendidikan merupakan keperluan penting bagi setiap peringkat umur secara umumnya dan anak-anak secara khusus. Antara objektif utama pendidikan adalah untuk membina individu yang soleh dan mampu membentuk masyarakat yang menghayati nilai akhlak yang tinggi di dalam kehidupan. Maqasid pendidikan ini p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Azib Hussain, Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Fakulti Pengajian Islam, Universiti Malaysia Sabah 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/
https://www.ums.edu.my/fis/index.php/conferences/seapis
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.39393
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.393932024-08-05T02:10:42Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/ Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman Abdul Azib Hussain Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris B108-5802 By period Including individual philosophers and schools of philosophy BP1-253 Islam Pendidikan merupakan keperluan penting bagi setiap peringkat umur secara umumnya dan anak-anak secara khusus. Antara objektif utama pendidikan adalah untuk membina individu yang soleh dan mampu membentuk masyarakat yang menghayati nilai akhlak yang tinggi di dalam kehidupan. Maqasid pendidikan ini perlu diterapkan kepada anak-anak sejak mereka masih kecil lagi. Dalam surah Luqman ayat 12 hingga 19 terdapat suluhan dan panduan wahyu mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak. Oleh itu kajian ini ingin mengetengahkan perbahasan mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak yang diadaptasi daripada ayat-ayat dalam surah Luqman tersebut. Kajian ini berbentuk kualitatif menggunakan metode kepustakaan. Data-data kajian dirujuk daripada al-Quran dan hadis di samping sumber-sumber bertulis dan Internet seperti buku, jurnal, disertasi dan makalah. Data-data ini kemudian dianalisis menggunakan metode induktif, deduktif dan deskriptif. Hasil kajian menemui terdapat tiga dimensi utama maqasid pendidikan rabbani yang diketengahkan daripada ayat 12 hingga 19 dalam surah Luqman iaitu: (a) Dimensi maqasid pendidikan rabbani nafsiy; (b) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ‘aqliy, dan; (c) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ijtima’iy. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Malaysia Sabah 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/2/FULL%20TEXT.pdf Abdul Azib Hussain and Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris (2023) Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman. https://www.ums.edu.my/fis/index.php/conferences/seapis
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic B108-5802 By period Including individual philosophers and schools of philosophy
BP1-253 Islam
spellingShingle B108-5802 By period Including individual philosophers and schools of philosophy
BP1-253 Islam
Abdul Azib Hussain
Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris
Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
description Pendidikan merupakan keperluan penting bagi setiap peringkat umur secara umumnya dan anak-anak secara khusus. Antara objektif utama pendidikan adalah untuk membina individu yang soleh dan mampu membentuk masyarakat yang menghayati nilai akhlak yang tinggi di dalam kehidupan. Maqasid pendidikan ini perlu diterapkan kepada anak-anak sejak mereka masih kecil lagi. Dalam surah Luqman ayat 12 hingga 19 terdapat suluhan dan panduan wahyu mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak. Oleh itu kajian ini ingin mengetengahkan perbahasan mengenai maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak yang diadaptasi daripada ayat-ayat dalam surah Luqman tersebut. Kajian ini berbentuk kualitatif menggunakan metode kepustakaan. Data-data kajian dirujuk daripada al-Quran dan hadis di samping sumber-sumber bertulis dan Internet seperti buku, jurnal, disertasi dan makalah. Data-data ini kemudian dianalisis menggunakan metode induktif, deduktif dan deskriptif. Hasil kajian menemui terdapat tiga dimensi utama maqasid pendidikan rabbani yang diketengahkan daripada ayat 12 hingga 19 dalam surah Luqman iaitu: (a) Dimensi maqasid pendidikan rabbani nafsiy; (b) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ‘aqliy, dan; (c) Dimensi maqasid pendidikan rabbani ijtima’iy.
format Proceedings
author Abdul Azib Hussain
Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris
author_facet Abdul Azib Hussain
Nik Muhammad Abdul Hayyi Nik Idris
author_sort Abdul Azib Hussain
title Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
title_short Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
title_full Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
title_fullStr Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
title_full_unstemmed Maqasid Pendidikan Rabbani Terhadap Anak-anak: Adaptasi Daripada Ayat 12 Hingga 19 Surah Luqman
title_sort maqasid pendidikan rabbani terhadap anak-anak: adaptasi daripada ayat 12 hingga 19 surah luqman
publisher Fakulti Pengajian Islam, Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39393/
https://www.ums.edu.my/fis/index.php/conferences/seapis
_version_ 1806689831942619136
score 13.18916