Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah

Pelajar berpencapian rendah sering mengalami masalah dalam pembelajaran matematik khasnya dalam Pendaraban Indeks, salah satu tajuk yang perlu dikuasai oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan teknik mnemonik akronim SIASAT berbantukan jadual pendaraban indeks d...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Mariani John D. Sibatu @ Marylyn, Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/
http://dx.doi.org/10.35631/IJEPC.851012
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.37896
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.378962024-01-10T02:19:13Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/ Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah Mariani John D. Sibatu @ Marylyn Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) QA1-43 General Pelajar berpencapian rendah sering mengalami masalah dalam pembelajaran matematik khasnya dalam Pendaraban Indeks, salah satu tajuk yang perlu dikuasai oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan teknik mnemonik akronim SIASAT berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif ‘Think-Pair-Share’ terhadap pencapaian pelajar Tingkatan Tiga berpencapaian rendah dalam pendaraban indeks. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dimana dua kumpulan ditetapkan, iaitu 40 orang pelajar dalam kumpulan kawalan dan 40 lagi pelajar dalam kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan telah mengikuti pembelajaran konvensional berpusatkan guru manakala kumpulan rawatan didedahkan kepada penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share. Dapatan kajian menunjukkan pelajar dalam kedua-dua kumpulan meningkatkan skor markah mereka daripada ujian pra kepada ujian pasca. Walau bagaimanapun, pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan jauh lebih baik berbanding kumpulan kawalan. Kajian ini telah menunjukkan keberkesanan penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam pendaraban indeks. Justeru, guru-guru perlu kreatif dan inovatif serta proaktif dalam membangunkan pelbagai pendekatan, teknik dan bahan bantu mengajar bagi membantu pelajar berpencapaian rendah dalam pembelajaran matematik. Global Academic Excellence 2023-09 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/2/FULL%20TEXT.pdf Mariani John D. Sibatu @ Marylyn and Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah (2023) Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 8. pp. 177-190. http://dx.doi.org/10.35631/IJEPC.851012
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
QA1-43 General
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
QA1-43 General
Mariani John D. Sibatu @ Marylyn
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
description Pelajar berpencapian rendah sering mengalami masalah dalam pembelajaran matematik khasnya dalam Pendaraban Indeks, salah satu tajuk yang perlu dikuasai oleh pelajar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan teknik mnemonik akronim SIASAT berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif ‘Think-Pair-Share’ terhadap pencapaian pelajar Tingkatan Tiga berpencapaian rendah dalam pendaraban indeks. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dimana dua kumpulan ditetapkan, iaitu 40 orang pelajar dalam kumpulan kawalan dan 40 lagi pelajar dalam kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan telah mengikuti pembelajaran konvensional berpusatkan guru manakala kumpulan rawatan didedahkan kepada penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share. Dapatan kajian menunjukkan pelajar dalam kedua-dua kumpulan meningkatkan skor markah mereka daripada ujian pra kepada ujian pasca. Walau bagaimanapun, pencapaian pelajar dalam kumpulan rawatan jauh lebih baik berbanding kumpulan kawalan. Kajian ini telah menunjukkan keberkesanan penggunaan mnemonik akronim SIASAT, jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif Think-Pair-Share dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam pendaraban indeks. Justeru, guru-guru perlu kreatif dan inovatif serta proaktif dalam membangunkan pelbagai pendekatan, teknik dan bahan bantu mengajar bagi membantu pelajar berpencapaian rendah dalam pembelajaran matematik.
format Article
author Mariani John D. Sibatu @ Marylyn
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_facet Mariani John D. Sibatu @ Marylyn
Siew Nyet Moi @ Sopiah Abdullah
author_sort Mariani John D. Sibatu @ Marylyn
title Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
title_short Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
title_full Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
title_fullStr Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
title_full_unstemmed Kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
title_sort kesan penggunaan mnemonik “siasat” berbantukan jadual pendaraban indeks dan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian matematik pelajar berpencapaian rendah
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2023
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/2/FULL%20TEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37896/
http://dx.doi.org/10.35631/IJEPC.851012
_version_ 1789425997103235072
score 13.214268