Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE

Penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran sains sedang berkembang pada kadar yang tinggi pada masa kini. Penggunaan Virtual Learning Environment (VLE) mendedahkan guru kepada aplikasi Internet dengan cara yang berkesan dan sistematik. Kajian ini membincangkan tentang hubungan antara pen...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mainah Juran
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.37883
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.378832023-12-21T03:26:29Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/ Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE Mainah Juran LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran sains sedang berkembang pada kadar yang tinggi pada masa kini. Penggunaan Virtual Learning Environment (VLE) mendedahkan guru kepada aplikasi Internet dengan cara yang berkesan dan sistematik. Kajian ini membincangkan tentang hubungan antara pengetahuan, sikap, dan sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE. Seramai 117 guru sains di Daerah Kudat terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah soal selidik daripada model SFAT3 yang telah diubah suai. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kuantitatif dan teknlk persampelan kajian ialah persampelan rawak. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa terdapat korelasi lemah (r=0.216) antara pengetahuan dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE. Selain itu, korelasi antara sikap dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE juga berada pada tahap yang rendah (r=0.179). Namun demikian untuk korelasi antara sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE adalah pada tahap sederhana (r=0.57).Hasil kajian ini menunjukkan bahawa sokongan daripada pihak pentadbiran dan sekolah memainkan peranan yang lebih penting berbanding sikap dan pengetahuan guru tersebut untuk memastikan guru berkeyakinan dalam mengaplikasikan VLE dalam pengajaran dan pembelajaran sains di sekolah. 2017 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/2/FULLTEXT.pdf Mainah Juran (2017) Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Mainah Juran
Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE
description Penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran sains sedang berkembang pada kadar yang tinggi pada masa kini. Penggunaan Virtual Learning Environment (VLE) mendedahkan guru kepada aplikasi Internet dengan cara yang berkesan dan sistematik. Kajian ini membincangkan tentang hubungan antara pengetahuan, sikap, dan sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE. Seramai 117 guru sains di Daerah Kudat terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah soal selidik daripada model SFAT3 yang telah diubah suai. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kuantitatif dan teknlk persampelan kajian ialah persampelan rawak. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa terdapat korelasi lemah (r=0.216) antara pengetahuan dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE. Selain itu, korelasi antara sikap dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE juga berada pada tahap yang rendah (r=0.179). Namun demikian untuk korelasi antara sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru sains dalam menggunakan VLE adalah pada tahap sederhana (r=0.57).Hasil kajian ini menunjukkan bahawa sokongan daripada pihak pentadbiran dan sekolah memainkan peranan yang lebih penting berbanding sikap dan pengetahuan guru tersebut untuk memastikan guru berkeyakinan dalam mengaplikasikan VLE dalam pengajaran dan pembelajaran sains di sekolah.
format Thesis
author Mainah Juran
author_facet Mainah Juran
author_sort Mainah Juran
title Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE
title_short Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE
title_full Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE
title_fullStr Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE
title_full_unstemmed Hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru Sains sekolah rendah dalam penggunaan frog VLE
title_sort hubungan pengetahuan, sikap, sokongan dan persekitaran sekolah dengan keyakinan diri guru sains sekolah rendah dalam penggunaan frog vle
publishDate 2017
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/37883/
_version_ 1787134812721512448
score 13.154949