Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah
Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajia...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Academic Exercise |
Language: | English English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/ |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.35367 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.353672023-05-03T01:36:38Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/ Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi GV1469.15-1469.62 Computer games. Video games. Fantasy games Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajian ini mempunyai dua objektif kajian iaitu yang pertama ialah mengenal pasti gaya komunikasi ketika bermain permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah dan mengenalpasti pengaruh permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah.Kajian ini telah menggunakan teori Teori Difusi Inovasi (Innovation Diffusion Theory-IDT) Teori Difusi Inovasi (IDT) diperkenalkan oleh Rogers (1983) untuk dijadikan sebagai rujukan ketika menjalankan kajian ini. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian untuk mengumpul data. Seramai 120 orang responden telah menjawab soal selidik yang dibuat oleh pengkaji. Pengkaji turut menggunakan Statistical Package for Sosial Science (SPSS) untuk menganalisis data kajian. 2022 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi (2022) Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished) |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
GV1469.15-1469.62 Computer games. Video games. Fantasy games |
spellingShingle |
GV1469.15-1469.62 Computer games. Video games. Fantasy games Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah |
description |
Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajian ini mempunyai dua objektif kajian iaitu yang pertama ialah mengenal pasti gaya komunikasi ketika bermain permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah dan mengenalpasti pengaruh permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah.Kajian ini telah menggunakan teori Teori Difusi Inovasi (Innovation Diffusion Theory-IDT) Teori Difusi Inovasi (IDT) diperkenalkan oleh Rogers (1983) untuk dijadikan sebagai rujukan ketika menjalankan kajian ini. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian untuk mengumpul data. Seramai 120 orang responden telah menjawab soal selidik yang dibuat oleh pengkaji. Pengkaji turut menggunakan Statistical Package for Sosial Science (SPSS) untuk menganalisis data kajian. |
format |
Academic Exercise |
author |
Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi |
author_facet |
Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi |
author_sort |
Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi |
title |
Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah |
title_short |
Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah |
title_full |
Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah |
title_fullStr |
Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah |
title_full_unstemmed |
Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah |
title_sort |
gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: satu kajian kes di universiti malaysia sabah |
publishDate |
2022 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/ |
_version_ |
1765298045697654784 |
score |
13.214268 |