Gaya komunikasi dan pengaruh dalam permainan video game atas talian: Satu kajian kes di Universiti Malaysia Sabah

Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajia...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Zulhaizi Mohamad Rosdi
Format: Academic Exercise
Language:English
English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/2/FULLTEXT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/35367/
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Permainan video game secara atas talian adalah merupakan gaya hidup baru dalam masyarakat terutama sekali di kalangan remaja pada masa kini.Bahkan,permainan atas talian ini dapat diakses melalui telefon pintar sahaja sekaligus memudahkan pengguna telefon pintar untuk bermain secara atas talian.Kajian ini mempunyai dua objektif kajian iaitu yang pertama ialah mengenal pasti gaya komunikasi ketika bermain permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah dan mengenalpasti pengaruh permainan video game atas talian dalam kalangan pelajar Universiti Malaysia Sabah.Kajian ini telah menggunakan teori Teori Difusi Inovasi (Innovation Diffusion Theory-IDT) Teori Difusi Inovasi (IDT) diperkenalkan oleh Rogers (1983) untuk dijadikan sebagai rujukan ketika menjalankan kajian ini. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian untuk mengumpul data. Seramai 120 orang responden telah menjawab soal selidik yang dibuat oleh pengkaji. Pengkaji turut menggunakan Statistical Package for Sosial Science (SPSS) untuk menganalisis data kajian.