Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah

Kajian ini meneliti hubungan antara kewarganegaraan dan kebolehcapaian terhadap pendidikan dalam kalangan penduduk yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri. Lokasi kajian adalah di Pulau Mabul, Sabah. Terdapat lebih daripada 80 Peratus penduduk Pulau Mabul yang mengalami masalah kewarganegaraan,...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Badariah Saibeh
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UMS 2018
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/1/Pendidikan%20alternatif%20sebagai%20wadah%20keterangkuman%20sosial%20dalam%20kalangan%20penduduk%20yang%20tiada%20kewarganegaraan%20di%20Pulau%20Mabul%2C%20Sabah.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/2/Pendidikan%20Alternatif%20Sebagai%20Wadah%20Keterangkuman%20Sosial%20Dalam%20Kalangan%20Penduduk%20Yang%20Tiada%20Kewarganegaraan%20Di%20Pulau%20Mabul%2C%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/ejk/article/view/1665
https://doi.org/10.51200/ejk.vi.1665
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.33894
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.338942022-08-24T01:49:51Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/ Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah Badariah Saibeh JQ21-1852 Asia L7-991 Education (General) Kajian ini meneliti hubungan antara kewarganegaraan dan kebolehcapaian terhadap pendidikan dalam kalangan penduduk yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri. Lokasi kajian adalah di Pulau Mabul, Sabah. Terdapat lebih daripada 80 Peratus penduduk Pulau Mabul yang mengalami masalah kewarganegaraan, seterusnya memberi kesan kepada kebolehcapaian terhadap pendidikan dan keterangkuman sosial. Pendidikan adalah hak asasi manusia seperti yang termaktub dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia 1948 dan Pendidikan untuk Semua. Namun, dalam konteks Malaysia, keperluan menegakkan hak asasi dan falsafah pendidikan untuk semua tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya disebabkan ketetapan-ketetapan tertentu dalam perundangan kebangsaan - Akta Pendidikan 1996. Dalam artikel ini, falsafah ‘pendidikan untuk semua’ dalam konteks pendidikan untuk keterangkuman sosial diteliti melalui tiga dimensi iaitu sumber, keupayaan dan peluang. Sumber merupakan kemahiran dan aset yang dimiliki oleh seseorang. Keupayaan adalah kebolehan individu untuk menggunakan sumber dan peluang. Peluang pula adalah persekitaran yang membolehkan individu menggunakan keupayaan dan sumber untuk mencapai hasil yang diingini. Kerja lapangan telah dilakukan selama lebih kurang tiga bulan di Pulau Mabul yang melibatkan temu bual separa berstruktur dan pemerhatian ikut serta sebagai tenaga pengajar di pusat pembelajaran alternatif. Hasil kajian mendapati kebanyakan penduduk di Pulau Mabul mengalami masalah kewarganegaraan kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri, seterusnya memberi kesan kepada kebolehcapaian terhadap pendidikan dan keterangkuman sosial. Penemuan kajian juga menunjukkan bahawa ketidakbolehcapaian terhadap pendidikan formal menuntut penawaran pendidikan alternatif untuk mereka yang terkecuali daripada pendidikan formal. Maka, penduduk yang mengalami masalah kewarganegaraan mempunyai peluang boleh capai terhadap pendidikan. Justeru, kajian ini mencadangkan agar penawaran pendidikan alternatif diperbanyakkan supaya lebih ramai penduduk boleh capai terhadap pendidikan demi keterangkuman sosial dan kesejahteraan negara. Penerbit UMS 2018-12-31 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/1/Pendidikan%20alternatif%20sebagai%20wadah%20keterangkuman%20sosial%20dalam%20kalangan%20penduduk%20yang%20tiada%20kewarganegaraan%20di%20Pulau%20Mabul%2C%20Sabah.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/2/Pendidikan%20Alternatif%20Sebagai%20Wadah%20Keterangkuman%20Sosial%20Dalam%20Kalangan%20Penduduk%20Yang%20Tiada%20Kewarganegaraan%20Di%20Pulau%20Mabul%2C%20Sabah.pdf Badariah Saibeh (2018) Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah. Jurnal Kinabalu, 24. pp. 177-206. ISSN 2600-867X https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/ejk/article/view/1665 https://doi.org/10.51200/ejk.vi.1665
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic JQ21-1852 Asia
L7-991 Education (General)
spellingShingle JQ21-1852 Asia
L7-991 Education (General)
Badariah Saibeh
Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah
description Kajian ini meneliti hubungan antara kewarganegaraan dan kebolehcapaian terhadap pendidikan dalam kalangan penduduk yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri. Lokasi kajian adalah di Pulau Mabul, Sabah. Terdapat lebih daripada 80 Peratus penduduk Pulau Mabul yang mengalami masalah kewarganegaraan, seterusnya memberi kesan kepada kebolehcapaian terhadap pendidikan dan keterangkuman sosial. Pendidikan adalah hak asasi manusia seperti yang termaktub dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia 1948 dan Pendidikan untuk Semua. Namun, dalam konteks Malaysia, keperluan menegakkan hak asasi dan falsafah pendidikan untuk semua tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya disebabkan ketetapan-ketetapan tertentu dalam perundangan kebangsaan - Akta Pendidikan 1996. Dalam artikel ini, falsafah ‘pendidikan untuk semua’ dalam konteks pendidikan untuk keterangkuman sosial diteliti melalui tiga dimensi iaitu sumber, keupayaan dan peluang. Sumber merupakan kemahiran dan aset yang dimiliki oleh seseorang. Keupayaan adalah kebolehan individu untuk menggunakan sumber dan peluang. Peluang pula adalah persekitaran yang membolehkan individu menggunakan keupayaan dan sumber untuk mencapai hasil yang diingini. Kerja lapangan telah dilakukan selama lebih kurang tiga bulan di Pulau Mabul yang melibatkan temu bual separa berstruktur dan pemerhatian ikut serta sebagai tenaga pengajar di pusat pembelajaran alternatif. Hasil kajian mendapati kebanyakan penduduk di Pulau Mabul mengalami masalah kewarganegaraan kerana tidak mempunyai dokumen pengenalan diri, seterusnya memberi kesan kepada kebolehcapaian terhadap pendidikan dan keterangkuman sosial. Penemuan kajian juga menunjukkan bahawa ketidakbolehcapaian terhadap pendidikan formal menuntut penawaran pendidikan alternatif untuk mereka yang terkecuali daripada pendidikan formal. Maka, penduduk yang mengalami masalah kewarganegaraan mempunyai peluang boleh capai terhadap pendidikan. Justeru, kajian ini mencadangkan agar penawaran pendidikan alternatif diperbanyakkan supaya lebih ramai penduduk boleh capai terhadap pendidikan demi keterangkuman sosial dan kesejahteraan negara.
format Article
author Badariah Saibeh
author_facet Badariah Saibeh
author_sort Badariah Saibeh
title Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah
title_short Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah
title_full Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah
title_fullStr Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah
title_full_unstemmed Pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di Pulau Mabul, Sabah
title_sort pendidikan alternatif sebagai wadah keterangkuman sosial dalam kalangan penduduk yang tiada kewarganegaraan di pulau mabul, sabah
publisher Penerbit UMS
publishDate 2018
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/1/Pendidikan%20alternatif%20sebagai%20wadah%20keterangkuman%20sosial%20dalam%20kalangan%20penduduk%20yang%20tiada%20kewarganegaraan%20di%20Pulau%20Mabul%2C%20Sabah.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/2/Pendidikan%20Alternatif%20Sebagai%20Wadah%20Keterangkuman%20Sosial%20Dalam%20Kalangan%20Penduduk%20Yang%20Tiada%20Kewarganegaraan%20Di%20Pulau%20Mabul%2C%20Sabah.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33894/
https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/ejk/article/view/1665
https://doi.org/10.51200/ejk.vi.1665
_version_ 1760231223067672576
score 13.159267