Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19

Krisis Pandemik COVID-19 telah mencetuskan suatu norma baharu terhadap gaya pembelajaran konvensional. Keadaan ini telah mendesak suatu gaya pembelajaran yang dirasakan sesuai iaitu Pembelajaran Teradun. Pembelajaran Teradun merupakan penerapan gabungan teknologi e-pembelajaran dengan pembelajaran b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Miriani Paidal, Roslee Talip
Format: Article
Language:English
English
Published: MJSSH 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/1/Kesediaan%20murid%20Generasi-Z%20di%20SMK%20Badin%20Tuaran%20dalam%20pembelajaran%20Teradun%20Bahasa%20Melayu%20dalam%20era%20Covid-19.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/2/Kesediaan%20murid%20Generasi-Z%20di%20SMK%20Badin%20Tuaran%20dalam%20pembelajaran%20Teradun%20Bahasa%20Melayu%20dalam%20era%20Covid-191.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1352
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1352
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.33638
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.336382022-08-02T07:35:38Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/ Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19 Miriani Paidal Roslee Talip LB1603-1696.6 Secondary education. High schools RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection Krisis Pandemik COVID-19 telah mencetuskan suatu norma baharu terhadap gaya pembelajaran konvensional. Keadaan ini telah mendesak suatu gaya pembelajaran yang dirasakan sesuai iaitu Pembelajaran Teradun. Pembelajaran Teradun merupakan penerapan gabungan teknologi e-pembelajaran dengan pembelajaran bersemuka yang dikenali sebagai Pembelajaran Teradun. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan murid Generasi-Z (Gen-Z) SMK Badin Tuaran dalam Pembelajaran Teradun bahasa Melayu. Kaedah kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini melalui edaran instrumen soal selidik atas talian dengan lima Skala Likert. Kebolehpercayaan soal selidik pada nilai Alfa Cronbach (α) 0.795. Seramai 126 orang responden yang terdiri daripada murid Tingkatan 4 SMK Badin Tuaran, Sabah terlibat sebagai responden kajian. Data dianalisis menggunakan program SPSS 27.0 dengan menumpukan kepada analisis statistik deskriptif. Dapatan kajian mendapati bahawa tahap kesediaan murid dalam pembelajaran bahasa Melayu di Internet berada pada tahap sederhana dengan skor min 3.46. Manakala tahap kesediaan murid bagi Pembelajaran Teradun bahasa Melayu pula berada pada tahap tinggi (M=3.82). Keadaan ini menjelaskan bahawa kajian berkaitan Pembelajaran Teradun perlu lebih giat dijalankan pada masa akan datang kerana gaya pembelajaran ini dapat mengisi ruang kelompangan dalam kekangan pembelajaran bersemuka semasa krisis dan juga bencana. MJSSH 2022 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/1/Kesediaan%20murid%20Generasi-Z%20di%20SMK%20Badin%20Tuaran%20dalam%20pembelajaran%20Teradun%20Bahasa%20Melayu%20dalam%20era%20Covid-19.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/2/Kesediaan%20murid%20Generasi-Z%20di%20SMK%20Badin%20Tuaran%20dalam%20pembelajaran%20Teradun%20Bahasa%20Melayu%20dalam%20era%20Covid-191.pdf Miriani Paidal and Roslee Talip (2022) Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 7. pp. 1-15. ISSN 2504-8562 https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1352 https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1352
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
RA648.5-767 Epidemics. Epidemiology. Quarantine. Disinfection
Miriani Paidal
Roslee Talip
Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19
description Krisis Pandemik COVID-19 telah mencetuskan suatu norma baharu terhadap gaya pembelajaran konvensional. Keadaan ini telah mendesak suatu gaya pembelajaran yang dirasakan sesuai iaitu Pembelajaran Teradun. Pembelajaran Teradun merupakan penerapan gabungan teknologi e-pembelajaran dengan pembelajaran bersemuka yang dikenali sebagai Pembelajaran Teradun. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan murid Generasi-Z (Gen-Z) SMK Badin Tuaran dalam Pembelajaran Teradun bahasa Melayu. Kaedah kuantitatif telah digunakan dalam kajian ini melalui edaran instrumen soal selidik atas talian dengan lima Skala Likert. Kebolehpercayaan soal selidik pada nilai Alfa Cronbach (α) 0.795. Seramai 126 orang responden yang terdiri daripada murid Tingkatan 4 SMK Badin Tuaran, Sabah terlibat sebagai responden kajian. Data dianalisis menggunakan program SPSS 27.0 dengan menumpukan kepada analisis statistik deskriptif. Dapatan kajian mendapati bahawa tahap kesediaan murid dalam pembelajaran bahasa Melayu di Internet berada pada tahap sederhana dengan skor min 3.46. Manakala tahap kesediaan murid bagi Pembelajaran Teradun bahasa Melayu pula berada pada tahap tinggi (M=3.82). Keadaan ini menjelaskan bahawa kajian berkaitan Pembelajaran Teradun perlu lebih giat dijalankan pada masa akan datang kerana gaya pembelajaran ini dapat mengisi ruang kelompangan dalam kekangan pembelajaran bersemuka semasa krisis dan juga bencana.
format Article
author Miriani Paidal
Roslee Talip
author_facet Miriani Paidal
Roslee Talip
author_sort Miriani Paidal
title Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19
title_short Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19
title_full Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19
title_fullStr Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19
title_full_unstemmed Kesediaan murid Generasi-Z di SMK Badin Tuaran dalam pembelajaran Teradun Bahasa Melayu dalam era Covid-19
title_sort kesediaan murid generasi-z di smk badin tuaran dalam pembelajaran teradun bahasa melayu dalam era covid-19
publisher MJSSH
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/1/Kesediaan%20murid%20Generasi-Z%20di%20SMK%20Badin%20Tuaran%20dalam%20pembelajaran%20Teradun%20Bahasa%20Melayu%20dalam%20era%20Covid-19.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/2/Kesediaan%20murid%20Generasi-Z%20di%20SMK%20Badin%20Tuaran%20dalam%20pembelajaran%20Teradun%20Bahasa%20Melayu%20dalam%20era%20Covid-191.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/33638/
https://www.msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1352
https://doi.org/10.47405/mjssh.v7i3.1352
_version_ 1760231189649555456
score 13.211869