Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia

Fenomena pandemik Covid-19 merupakan satu pandemik yang berlaku di luar jangkaan. Ia bukan sahaja dihadapi oleh masyarakat Malaysia, malah kehadirannya menggegar dunia. Penyebaran wabak ini sangat cepat dan sukar untuk disekat. Hampir majoriti seluruh negara di dunia ini terkesan dengan kehadirannya...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Saifulazry Mokhtar, Anna Lynn Abu Bakar, Mohd. Sohaimi Esa, Irma Wani Othman
Format: Article
Language:Malay
Malay
Published: Global Academic Excellence 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/1/Kelangsungan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20semasa%20perintah%20kawalan%20pergerakan%20penularan%20Covid-19%20menerusi%20online.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/2/Kelangsungan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20semasa%20perintah%20kawalan%20pergerakan%20penularan%20Covid-19%20menerusi%20online%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/
http://www.jistm.com/PDF/JISTM-2021-23-11-18.pdf
https://doi.org/10.35631/JISTM.623003
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.32985
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.329852022-07-08T06:47:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/ Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia Saifulazry Mokhtar Anna Lynn Abu Bakar Mohd. Sohaimi Esa Irma Wani Othman LB5-3640 Theory and practice of education Fenomena pandemik Covid-19 merupakan satu pandemik yang berlaku di luar jangkaan. Ia bukan sahaja dihadapi oleh masyarakat Malaysia, malah kehadirannya menggegar dunia. Penyebaran wabak ini sangat cepat dan sukar untuk disekat. Hampir majoriti seluruh negara di dunia ini terkesan dengan kehadirannya sehinggakan pelbagai sektor mengalami bahangnya termasuklah dalam bidang pendidikan. Bagi membendung penularan jangkitan Covid-19 ini, pihak kerajaan Malaysia telah mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula sejak 18 Mac 2020 sehinggalah sekarang dengan tempoh fasa pemulihan yang dijalankan serta menutup semua pengoperasian sektor termasuklah sektor pendidikan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat resolusi yang diambil oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi memastikan kesinambungan pendidikan pelajar-pelajar sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kajian ini menjurus kepada analisis dokumen Surat Siaran Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Bilangan 3 Tahun 2020 iaitu garis panduan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran semasa Perintah Kawalan Pergerakan disebabkan penularan jangkitan Covid-19 bertarikh 27 Mac 2020. Bagi memastikan kelangsungan pendidikan kepada pelajar-pelajar, pihak KPM menggalakkan semua guru menggunakan kaedah pembelajaran melalui pelantar pembelajaran yang disediakan oleh pihak KPM iaitu MOE-DL dan pelantar pembelajaran yang bersesuaian secara dalam talian dengan berbantukan Teknologi Maklumat. Walaupun kaedah pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) normal berlaku dalam bilik darjah, namun dalam menangani virus ini kaedah PdPc perlu diubah selaras dengan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). Dengan berbantukan kajian ini, pihak ibu bapa, pelajar serta guru dapat merealisasikan hasrat KPM agar lantunan ilmu tidak terhenti disebabkan pandemik Covid-19. Global Academic Excellence 2021 Article PeerReviewed text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/1/Kelangsungan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20semasa%20perintah%20kawalan%20pergerakan%20penularan%20Covid-19%20menerusi%20online.pdf text ms https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/2/Kelangsungan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20semasa%20perintah%20kawalan%20pergerakan%20penularan%20Covid-19%20menerusi%20online%20_ABSTRACT.pdf Saifulazry Mokhtar and Anna Lynn Abu Bakar and Mohd. Sohaimi Esa and Irma Wani Othman (2021) Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia. Journal Information System and Technology Management (JISTM), 6. pp. 34-46. ISSN 0128-1666 http://www.jistm.com/PDF/JISTM-2021-23-11-18.pdf https://doi.org/10.35631/JISTM.623003
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language Malay
Malay
topic LB5-3640 Theory and practice of education
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
Saifulazry Mokhtar
Anna Lynn Abu Bakar
Mohd. Sohaimi Esa
Irma Wani Othman
Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia
description Fenomena pandemik Covid-19 merupakan satu pandemik yang berlaku di luar jangkaan. Ia bukan sahaja dihadapi oleh masyarakat Malaysia, malah kehadirannya menggegar dunia. Penyebaran wabak ini sangat cepat dan sukar untuk disekat. Hampir majoriti seluruh negara di dunia ini terkesan dengan kehadirannya sehinggakan pelbagai sektor mengalami bahangnya termasuklah dalam bidang pendidikan. Bagi membendung penularan jangkitan Covid-19 ini, pihak kerajaan Malaysia telah mengisytiharkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula sejak 18 Mac 2020 sehinggalah sekarang dengan tempoh fasa pemulihan yang dijalankan serta menutup semua pengoperasian sektor termasuklah sektor pendidikan. Justeru, kajian ini bertujuan untuk melihat resolusi yang diambil oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bagi memastikan kesinambungan pendidikan pelajar-pelajar sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Kajian ini menjurus kepada analisis dokumen Surat Siaran Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) Bilangan 3 Tahun 2020 iaitu garis panduan pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran semasa Perintah Kawalan Pergerakan disebabkan penularan jangkitan Covid-19 bertarikh 27 Mac 2020. Bagi memastikan kelangsungan pendidikan kepada pelajar-pelajar, pihak KPM menggalakkan semua guru menggunakan kaedah pembelajaran melalui pelantar pembelajaran yang disediakan oleh pihak KPM iaitu MOE-DL dan pelantar pembelajaran yang bersesuaian secara dalam talian dengan berbantukan Teknologi Maklumat. Walaupun kaedah pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) normal berlaku dalam bilik darjah, namun dalam menangani virus ini kaedah PdPc perlu diubah selaras dengan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21). Dengan berbantukan kajian ini, pihak ibu bapa, pelajar serta guru dapat merealisasikan hasrat KPM agar lantunan ilmu tidak terhenti disebabkan pandemik Covid-19.
format Article
author Saifulazry Mokhtar
Anna Lynn Abu Bakar
Mohd. Sohaimi Esa
Irma Wani Othman
author_facet Saifulazry Mokhtar
Anna Lynn Abu Bakar
Mohd. Sohaimi Esa
Irma Wani Othman
author_sort Saifulazry Mokhtar
title Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia
title_short Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia
title_fullStr Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full_unstemmed Kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan Covid-19 menerusi online: satu resolusi Kementerian Pendidikan Malaysia
title_sort kelangsungan pengajaran dan pembelajaran semasa perintah kawalan pergerakan penularan covid-19 menerusi online: satu resolusi kementerian pendidikan malaysia
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2021
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/1/Kelangsungan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20semasa%20perintah%20kawalan%20pergerakan%20penularan%20Covid-19%20menerusi%20online.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/2/Kelangsungan%20pengajaran%20dan%20pembelajaran%20semasa%20perintah%20kawalan%20pergerakan%20penularan%20Covid-19%20menerusi%20online%20_ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32985/
http://www.jistm.com/PDF/JISTM-2021-23-11-18.pdf
https://doi.org/10.35631/JISTM.623003
_version_ 1760231101936173056
score 13.214268