Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan

Jawi adalah satu tulisan untuk bahasa Melayu. Dalam perlembagaan Perkara 152 menyebut bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan Negara ini. Terdapat dua tulisan dalam bahasa Melayu iaitu Jawi dan Rumi. Pelbagai kajian dan analisis telah dilakukan oleh pakar Jawi untuk memudahkan pengajaran Jawi secara b...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sarinab Ariffin @ Eduny, Saifulazry Mokhtar, Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin, Syamsul Azizul Marinsah
Format: Article
Language:English
English
Published: Global Academic Excellence 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/1/Pendekatan%20kaedah%20latih%20tubi%20dalam%20kemahiran%20menulis%20jawi%20murid%20tahun%20empat%20di%20Sekolah%20Kebangsaan%20Ladang%20Sandak%2C%20Sandakan.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/2/PENDEKATAN%20KAEDAH%20LATIH%20TUBI%20DALAM%20KEMAHIRAN%20MENULIS%20JAWI%20MURID%20TAHUN%20EMPAT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/
https://www.researchgate.net/publication/359728991_INTERNATIONAL_JOURNAL_OF_EDUCATION_PSYCHOLOGY_AND_COUNSELLING_IJEPC_PENDEKATAN_KAEDAH_LATIH_TUBI_DALAM_KEMAHIRAN_MENULIS_JAWI_MURID_TAHUN_EMPAT_DI_SEKOLAH_KEBANGSAAN_LADANG_SANDAK_SANDAKAN_DRILL_METHO
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.32969
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.329692022-06-23T12:20:48Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/ Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan Sarinab Ariffin @ Eduny Saifulazry Mokhtar Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin Syamsul Azizul Marinsah LB5-3640 Theory and practice of education PJ6073-7144 Language Jawi adalah satu tulisan untuk bahasa Melayu. Dalam perlembagaan Perkara 152 menyebut bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan Negara ini. Terdapat dua tulisan dalam bahasa Melayu iaitu Jawi dan Rumi. Pelbagai kajian dan analisis telah dilakukan oleh pakar Jawi untuk memudahkan pengajaran Jawi secara berkesan. Kemerosotan kemahiran Jawi memberi impak yang besar kepada kemahiran penguasaan pembacaan dan penghayatan Kitab suci al-Quran dalam kalangan umat Islam pada hari ini. Hal ini disebabkan murid merasakan tulisan Jawi tidak penting dalam amalan seharian dan penggunaan tulisan Jawi tidak secara global. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh manakah faktor minat, sikap dan motivasi murid-murid terhadap penguasaan menulis Jawi serta kaedah pengajaran guru dan faktor persekitaran mempengaruhi tahap penguasaan murid menulis Jawi dengan menggunakan kaedah Latih Tubi. Seramai 65 orang murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Ladang Sandak dipilih sebagai responden dan kajian ini akan dijalankan selama dua semester ke atas responden yang terdiri daripada 38 murid lelaki dan 27 murid perempuan. Data dan maklumat yang diperoleh dalam kajian akan dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS), Versi 24 dan juga Microsoft Excel untuk menerangkan hasil kajian. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa pendekatan latih tubi dalam Pendidikan Jawi sangat memberikan implikasi positif dalam aspek membaca dan menulis. Justeru, kajian ini dapat membantu memberikan gambaran kepada guru-guru agama baru untuk menangani isu murid Pendidikan Islam khususnya dalam celik Jawi. Global Academic Excellence 2022-03 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/1/Pendekatan%20kaedah%20latih%20tubi%20dalam%20kemahiran%20menulis%20jawi%20murid%20tahun%20empat%20di%20Sekolah%20Kebangsaan%20Ladang%20Sandak%2C%20Sandakan.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/2/PENDEKATAN%20KAEDAH%20LATIH%20TUBI%20DALAM%20KEMAHIRAN%20MENULIS%20JAWI%20MURID%20TAHUN%20EMPAT.pdf Sarinab Ariffin @ Eduny and Saifulazry Mokhtar and Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin and Syamsul Azizul Marinsah (2022) Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan. International Journal of Education, Psychology and Counselling (IJEPC), 7. pp. 112-126. ISSN 0128-164X https://www.researchgate.net/publication/359728991_INTERNATIONAL_JOURNAL_OF_EDUCATION_PSYCHOLOGY_AND_COUNSELLING_IJEPC_PENDEKATAN_KAEDAH_LATIH_TUBI_DALAM_KEMAHIRAN_MENULIS_JAWI_MURID_TAHUN_EMPAT_DI_SEKOLAH_KEBANGSAAN_LADANG_SANDAK_SANDAKAN_DRILL_METHO 10.35631/IJEPC.745009
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB5-3640 Theory and practice of education
PJ6073-7144 Language
spellingShingle LB5-3640 Theory and practice of education
PJ6073-7144 Language
Sarinab Ariffin @ Eduny
Saifulazry Mokhtar
Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin
Syamsul Azizul Marinsah
Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan
description Jawi adalah satu tulisan untuk bahasa Melayu. Dalam perlembagaan Perkara 152 menyebut bahasa Melayu ialah bahasa kebangsaan Negara ini. Terdapat dua tulisan dalam bahasa Melayu iaitu Jawi dan Rumi. Pelbagai kajian dan analisis telah dilakukan oleh pakar Jawi untuk memudahkan pengajaran Jawi secara berkesan. Kemerosotan kemahiran Jawi memberi impak yang besar kepada kemahiran penguasaan pembacaan dan penghayatan Kitab suci al-Quran dalam kalangan umat Islam pada hari ini. Hal ini disebabkan murid merasakan tulisan Jawi tidak penting dalam amalan seharian dan penggunaan tulisan Jawi tidak secara global. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh manakah faktor minat, sikap dan motivasi murid-murid terhadap penguasaan menulis Jawi serta kaedah pengajaran guru dan faktor persekitaran mempengaruhi tahap penguasaan murid menulis Jawi dengan menggunakan kaedah Latih Tubi. Seramai 65 orang murid Tahun Empat di Sekolah Kebangsaan Ladang Sandak dipilih sebagai responden dan kajian ini akan dijalankan selama dua semester ke atas responden yang terdiri daripada 38 murid lelaki dan 27 murid perempuan. Data dan maklumat yang diperoleh dalam kajian akan dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS), Versi 24 dan juga Microsoft Excel untuk menerangkan hasil kajian. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa pendekatan latih tubi dalam Pendidikan Jawi sangat memberikan implikasi positif dalam aspek membaca dan menulis. Justeru, kajian ini dapat membantu memberikan gambaran kepada guru-guru agama baru untuk menangani isu murid Pendidikan Islam khususnya dalam celik Jawi.
format Article
author Sarinab Ariffin @ Eduny
Saifulazry Mokhtar
Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin
Syamsul Azizul Marinsah
author_facet Sarinab Ariffin @ Eduny
Saifulazry Mokhtar
Mohd Nur Hidayat Hasbollah Hajimin
Syamsul Azizul Marinsah
author_sort Sarinab Ariffin @ Eduny
title Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan
title_short Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan
title_full Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan
title_fullStr Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan
title_full_unstemmed Pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan Ladang Sandak, Sandakan
title_sort pendekatan kaedah latih tubi dalam kemahiran menulis jawi murid tahun empat di sekolah kebangsaan ladang sandak, sandakan
publisher Global Academic Excellence
publishDate 2022
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/1/Pendekatan%20kaedah%20latih%20tubi%20dalam%20kemahiran%20menulis%20jawi%20murid%20tahun%20empat%20di%20Sekolah%20Kebangsaan%20Ladang%20Sandak%2C%20Sandakan.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/2/PENDEKATAN%20KAEDAH%20LATIH%20TUBI%20DALAM%20KEMAHIRAN%20MENULIS%20JAWI%20MURID%20TAHUN%20EMPAT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/32969/
https://www.researchgate.net/publication/359728991_INTERNATIONAL_JOURNAL_OF_EDUCATION_PSYCHOLOGY_AND_COUNSELLING_IJEPC_PENDEKATAN_KAEDAH_LATIH_TUBI_DALAM_KEMAHIRAN_MENULIS_JAWI_MURID_TAHUN_EMPAT_DI_SEKOLAH_KEBANGSAAN_LADANG_SANDAK_SANDAKAN_DRILL_METHO
_version_ 1760231099751989248
score 13.160551