Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih
Kertas kerja ini menganalisis kepentingan titik plot atau beat midpoint (titik pertengahan) dalam pembentukan naratif sesebuah filem. Analisis titik plot midpoint ini dilakukan kerana dalam struktur plot tiga babak, pada babak 2, midpoint merupakan aspek pembentukan naratif yang paling mencabar (Sny...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Proceedings |
Language: | English English |
Published: |
Akademi Seni dan Teknologi Kreatif, UMS
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/1/Midpoint%20dan%20kepentingannya%20dalam%20pembentukan%20naratif%20filem%2C%20Analisis%20terhadap%20filem%20Malaysia%20terpilih.ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/2/Midpoint%20dan%20Kepentingannya%20dalam%20Pembentukan%20Naratif%20Filem.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/ https://www.ivcctva.com/e-proceeding-full-paper |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
my.ums.eprints.31944 |
---|---|
record_format |
eprints |
spelling |
my.ums.eprints.319442022-03-18T07:47:57Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/ Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih Zairul Anuar Md. Dawam M. Fazmi Hisham Rosli Sareya PN1993-1999 Motion pictures Kertas kerja ini menganalisis kepentingan titik plot atau beat midpoint (titik pertengahan) dalam pembentukan naratif sesebuah filem. Analisis titik plot midpoint ini dilakukan kerana dalam struktur plot tiga babak, pada babak 2, midpoint merupakan aspek pembentukan naratif yang paling mencabar (Snyder 2005; Schidmt; 2005; Bell, 2011). Ia merupakan titik plot penting yang membawa kepada perubahan sesebuah cerita. Tujuan titik plot midpoint adalah menarik minat audiens menonton filem sehingga ke penamat cerita. Akhirnya selepas menonton audiens merasakan bahawa filem itu mempunyai naratif atau penceritaan yang baik. Analisis midpoint ini menggunakan pendekatan struktur tiga babak Blake Snyder (2005) yang mengandungi titik plot yang dikenali sebagai 15 beats iaitu opening image, theme stated, set up, catalyst, debate dan break into two, B story, fun & games, midpoint, the bad guys close in, all is lost, dark night of the soul dan break into act three, finale dan final image. Analisis midpoint telah dilakukan terhadap empat buah filem terpilih iaitu filem Lari (2013), Polis Evo (2015), Munafik (2016) dan Suatu Ketika (2019). Pemilihan sampel dilakukan berdasarkan rekod kutipan box-office di pawagam. Analisis mendapati tanpa mengira genre filem, elemen pada titik pertengahan memainkan peranan penting dalam memastikan sesebuah cerita memberi kesan keterujaan kepada audiens untuk menonton. Analisis juga mendapati bahawa selepas midpoint atau titik pertengahan, terdapat penulis skrip atau pengarah filem gagal memastikan pembinaan konflik dan cabaran watak secara berterusan. Ini menyebabkan elemen keterujaan, debaran dan kejutan tidak wujud. Akhirnya menyebabkan klimaks dan penamat sesebuah cerita menjadi kurang menarik dan tidak memberi kesan emosi kepada audiens. Akademi Seni dan Teknologi Kreatif, UMS 2021-11-20 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/1/Midpoint%20dan%20kepentingannya%20dalam%20pembentukan%20naratif%20filem%2C%20Analisis%20terhadap%20filem%20Malaysia%20terpilih.ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/2/Midpoint%20dan%20Kepentingannya%20dalam%20Pembentukan%20Naratif%20Filem.pdf Zairul Anuar Md. Dawam and M. Fazmi Hisham and Rosli Sareya (2021) Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih. https://www.ivcctva.com/e-proceeding-full-paper |
institution |
Universiti Malaysia Sabah |
building |
UMS Library |
collection |
Institutional Repository |
continent |
Asia |
country |
Malaysia |
content_provider |
Universiti Malaysia Sabah |
content_source |
UMS Institutional Repository |
url_provider |
http://eprints.ums.edu.my/ |
language |
English English |
topic |
PN1993-1999 Motion pictures |
spellingShingle |
PN1993-1999 Motion pictures Zairul Anuar Md. Dawam M. Fazmi Hisham Rosli Sareya Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih |
description |
Kertas kerja ini menganalisis kepentingan titik plot atau beat midpoint (titik pertengahan) dalam pembentukan naratif sesebuah filem. Analisis titik plot midpoint ini dilakukan kerana dalam struktur plot tiga babak, pada babak 2, midpoint merupakan aspek pembentukan naratif yang paling mencabar (Snyder 2005; Schidmt; 2005; Bell, 2011). Ia merupakan titik plot penting yang membawa kepada perubahan sesebuah cerita. Tujuan titik plot midpoint adalah menarik minat audiens menonton filem sehingga ke penamat cerita. Akhirnya selepas menonton audiens merasakan bahawa filem itu mempunyai naratif atau penceritaan yang baik. Analisis midpoint ini menggunakan pendekatan struktur tiga babak Blake Snyder (2005) yang mengandungi titik plot yang dikenali sebagai 15 beats iaitu opening image, theme stated, set up, catalyst, debate dan break into two, B story, fun & games, midpoint, the bad guys close in, all is lost, dark night of the soul dan break into act three, finale dan final image. Analisis midpoint telah dilakukan terhadap empat buah filem terpilih iaitu filem Lari (2013), Polis Evo (2015), Munafik (2016) dan Suatu Ketika (2019). Pemilihan sampel dilakukan berdasarkan rekod kutipan box-office di pawagam. Analisis mendapati tanpa mengira genre filem, elemen pada titik pertengahan memainkan peranan penting dalam memastikan sesebuah cerita memberi kesan keterujaan kepada audiens untuk menonton. Analisis juga mendapati bahawa selepas midpoint atau titik pertengahan, terdapat penulis skrip atau pengarah filem gagal memastikan pembinaan konflik dan cabaran watak secara berterusan. Ini menyebabkan elemen keterujaan, debaran dan kejutan tidak wujud. Akhirnya menyebabkan klimaks dan penamat sesebuah cerita menjadi kurang menarik dan tidak memberi kesan emosi kepada audiens. |
format |
Proceedings |
author |
Zairul Anuar Md. Dawam M. Fazmi Hisham Rosli Sareya |
author_facet |
Zairul Anuar Md. Dawam M. Fazmi Hisham Rosli Sareya |
author_sort |
Zairul Anuar Md. Dawam |
title |
Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih |
title_short |
Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih |
title_full |
Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih |
title_fullStr |
Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih |
title_full_unstemmed |
Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih |
title_sort |
midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: analisis terhadap filem malaysia terpilih |
publisher |
Akademi Seni dan Teknologi Kreatif, UMS |
publishDate |
2021 |
url |
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/1/Midpoint%20dan%20kepentingannya%20dalam%20pembentukan%20naratif%20filem%2C%20Analisis%20terhadap%20filem%20Malaysia%20terpilih.ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/2/Midpoint%20dan%20Kepentingannya%20dalam%20Pembentukan%20Naratif%20Filem.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/ https://www.ivcctva.com/e-proceeding-full-paper |
_version_ |
1760230959648604160 |
score |
13.160551 |