Midpoint dan kepentingannya dalam pembentukan naratif filem: Analisis terhadap filem Malaysia terpilih

Kertas kerja ini menganalisis kepentingan titik plot atau beat midpoint (titik pertengahan) dalam pembentukan naratif sesebuah filem. Analisis titik plot midpoint ini dilakukan kerana dalam struktur plot tiga babak, pada babak 2, midpoint merupakan aspek pembentukan naratif yang paling mencabar (Sny...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Zairul Anuar Md. Dawam, M. Fazmi Hisham, Rosli Sareya
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Akademi Seni dan Teknologi Kreatif, UMS 2021
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/1/Midpoint%20dan%20kepentingannya%20dalam%20pembentukan%20naratif%20filem%2C%20Analisis%20terhadap%20filem%20Malaysia%20terpilih.ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/2/Midpoint%20dan%20Kepentingannya%20dalam%20Pembentukan%20Naratif%20Filem.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31944/
https://www.ivcctva.com/e-proceeding-full-paper
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kertas kerja ini menganalisis kepentingan titik plot atau beat midpoint (titik pertengahan) dalam pembentukan naratif sesebuah filem. Analisis titik plot midpoint ini dilakukan kerana dalam struktur plot tiga babak, pada babak 2, midpoint merupakan aspek pembentukan naratif yang paling mencabar (Snyder 2005; Schidmt; 2005; Bell, 2011). Ia merupakan titik plot penting yang membawa kepada perubahan sesebuah cerita. Tujuan titik plot midpoint adalah menarik minat audiens menonton filem sehingga ke penamat cerita. Akhirnya selepas menonton audiens merasakan bahawa filem itu mempunyai naratif atau penceritaan yang baik. Analisis midpoint ini menggunakan pendekatan struktur tiga babak Blake Snyder (2005) yang mengandungi titik plot yang dikenali sebagai 15 beats iaitu opening image, theme stated, set up, catalyst, debate dan break into two, B story, fun & games, midpoint, the bad guys close in, all is lost, dark night of the soul dan break into act three, finale dan final image. Analisis midpoint telah dilakukan terhadap empat buah filem terpilih iaitu filem Lari (2013), Polis Evo (2015), Munafik (2016) dan Suatu Ketika (2019). Pemilihan sampel dilakukan berdasarkan rekod kutipan box-office di pawagam. Analisis mendapati tanpa mengira genre filem, elemen pada titik pertengahan memainkan peranan penting dalam memastikan sesebuah cerita memberi kesan keterujaan kepada audiens untuk menonton. Analisis juga mendapati bahawa selepas midpoint atau titik pertengahan, terdapat penulis skrip atau pengarah filem gagal memastikan pembinaan konflik dan cabaran watak secara berterusan. Ini menyebabkan elemen keterujaan, debaran dan kejutan tidak wujud. Akhirnya menyebabkan klimaks dan penamat sesebuah cerita menjadi kurang menarik dan tidak memberi kesan emosi kepada audiens.