Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal

Berlaku peningkatan statistik masalah-masalah moral seperti merokok, kes pembuangan bayi, aktiviti seksual dan lain-lain. Hal demikian bukan sahaja disebabkan oleh faktor luaran sahaja seperti tekanan keluarga, kemiskinan dan lain-lain tetapi faktor dalaman juga turut mendorong kepada tingkah laku a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Fattin Navilla Abdul Ghani, Lailawati Madlan @ Endalan, Ferlis Bahari, Jasmine Adela Mutang
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Universiti Malaysia Sabah 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/1/Meningkatkan%20ketegasan%20kendiri%20pelajar%20sekolah%20menengah%20menggunakan%20modul%20kecekapan%20hubungan%20intrapersonal-ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/2/Meningkatkan%20Ketegasan%20Kendiri%20Pelajar%20Sekolah%20Menengah%20Menggunakan%20Modul%20Kecekapan%20Hubungan%20Intrapersonal.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/
http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id my.ums.eprints.31584
record_format eprints
spelling my.ums.eprints.315842022-01-07T01:34:35Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/ Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal Fattin Navilla Abdul Ghani Lailawati Madlan @ Endalan Ferlis Bahari Jasmine Adela Mutang LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Berlaku peningkatan statistik masalah-masalah moral seperti merokok, kes pembuangan bayi, aktiviti seksual dan lain-lain. Hal demikian bukan sahaja disebabkan oleh faktor luaran sahaja seperti tekanan keluarga, kemiskinan dan lain-lain tetapi faktor dalaman juga turut mendorong kepada tingkah laku agresif. Oleh itu, mengurangkan tingkah laku agresif pelajar dengan mengenali diri dan tegas dengan pendirian seperti memberikan latihan intrapersonal iaitu salah satu komponen kecerdasan emosi kepada pelajar akan membendung pelajar daripada melakukan tingkah laku agresif. Beberapa hasil kajian telah membuktikan bahawa kemahiran Kecerdasan Emosi di bawah komponen intrapersonal seperti ketegasan diri sememangnya boleh dibentuk dan ditingkatkan pada seseorang semasa di peringkat sekolah, kolej mahu pun pada peringkat universiti melalui intervensi ataupun latihan kecerdasan emosi seperti yang telah dibuktikan dalam kajian-kajian lepas. Oleh yang demikian kaedah penyelidikan yang akan digunakan adalah eksperimen dan metod pra dan pasca (pre dan post). Objektifnya adalah untuk mengenal pasti skor kecerdasan emosi pelajar dan meningkatkan skor kecerdasan emosi sosial pelajar menggunakan Modul Latihan Kecekapan Hubungan Intrapersonal. Jangkaan terhadap hasil penyelidikan ini adalah skor kecerdasan emosi sosial dalam kalangan pelajar dalam kajian ini dapat ditingkatkan selepas menjalani latihan yang diberikan oleh penyelidik. Universiti Malaysia Sabah 2016 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/1/Meningkatkan%20ketegasan%20kendiri%20pelajar%20sekolah%20menengah%20menggunakan%20modul%20kecekapan%20hubungan%20intrapersonal-ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/2/Meningkatkan%20Ketegasan%20Kendiri%20Pelajar%20Sekolah%20Menengah%20Menggunakan%20Modul%20Kecekapan%20Hubungan%20Intrapersonal.pdf Fattin Navilla Abdul Ghani and Lailawati Madlan @ Endalan and Ferlis Bahari and Jasmine Adela Mutang (2016) Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal. http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
institution Universiti Malaysia Sabah
building UMS Library
collection Institutional Repository
continent Asia
country Malaysia
content_provider Universiti Malaysia Sabah
content_source UMS Institutional Repository
url_provider http://eprints.ums.edu.my/
language English
English
topic LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
spellingShingle LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Fattin Navilla Abdul Ghani
Lailawati Madlan @ Endalan
Ferlis Bahari
Jasmine Adela Mutang
Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
description Berlaku peningkatan statistik masalah-masalah moral seperti merokok, kes pembuangan bayi, aktiviti seksual dan lain-lain. Hal demikian bukan sahaja disebabkan oleh faktor luaran sahaja seperti tekanan keluarga, kemiskinan dan lain-lain tetapi faktor dalaman juga turut mendorong kepada tingkah laku agresif. Oleh itu, mengurangkan tingkah laku agresif pelajar dengan mengenali diri dan tegas dengan pendirian seperti memberikan latihan intrapersonal iaitu salah satu komponen kecerdasan emosi kepada pelajar akan membendung pelajar daripada melakukan tingkah laku agresif. Beberapa hasil kajian telah membuktikan bahawa kemahiran Kecerdasan Emosi di bawah komponen intrapersonal seperti ketegasan diri sememangnya boleh dibentuk dan ditingkatkan pada seseorang semasa di peringkat sekolah, kolej mahu pun pada peringkat universiti melalui intervensi ataupun latihan kecerdasan emosi seperti yang telah dibuktikan dalam kajian-kajian lepas. Oleh yang demikian kaedah penyelidikan yang akan digunakan adalah eksperimen dan metod pra dan pasca (pre dan post). Objektifnya adalah untuk mengenal pasti skor kecerdasan emosi pelajar dan meningkatkan skor kecerdasan emosi sosial pelajar menggunakan Modul Latihan Kecekapan Hubungan Intrapersonal. Jangkaan terhadap hasil penyelidikan ini adalah skor kecerdasan emosi sosial dalam kalangan pelajar dalam kajian ini dapat ditingkatkan selepas menjalani latihan yang diberikan oleh penyelidik.
format Proceedings
author Fattin Navilla Abdul Ghani
Lailawati Madlan @ Endalan
Ferlis Bahari
Jasmine Adela Mutang
author_facet Fattin Navilla Abdul Ghani
Lailawati Madlan @ Endalan
Ferlis Bahari
Jasmine Adela Mutang
author_sort Fattin Navilla Abdul Ghani
title Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
title_short Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
title_full Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
title_fullStr Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
title_full_unstemmed Meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
title_sort meningkatkan ketegasan kendiri pelajar sekolah menengah menggunakan modul kecekapan hubungan intrapersonal
publisher Universiti Malaysia Sabah
publishDate 2016
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/1/Meningkatkan%20ketegasan%20kendiri%20pelajar%20sekolah%20menengah%20menggunakan%20modul%20kecekapan%20hubungan%20intrapersonal-ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/2/Meningkatkan%20Ketegasan%20Kendiri%20Pelajar%20Sekolah%20Menengah%20Menggunakan%20Modul%20Kecekapan%20Hubungan%20Intrapersonal.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/31584/
http://eprints.umbjm.ac.id/1126/1/ProsidingSPK-III2016.pdf
_version_ 1760230911827247104
score 13.214268